قند پنهان در برخی مواد غذایی

قند پنهان در برخی مواد غذایی

برخی مواد غذایی ممکن است از نظر شما قند نداشته باشند در صورتی که سرشار از این ماده غذایی هستند به عنوان مثال می توانیم به انواع سس های سالاد،سرکه،نوشیدنی های انرژی زا و میوه های خشک اشاره کنیم.

ماست‌ها سرشار از کلسیم و پروتئین هستند، اما مسئله این‌جاست که حتی ماست‌های کم‌چرب هم ۱۷ تا ۳۳ گرم قند در هر ۲۲۵ گرم دارند، که به اندازه ۲ اسکوپ بستنی شکلاتی است. پس موقع خریدن ماست، نوعی را بخرید که قند کم‌تری داشته باشد

.سس‌های سالاد مثل سس فرانسوی، بیشترین میزان قند را دارند،یعنی بین ۵ تا ۷ گرم در هر ۲ قاشق غذاخوری. گزینه مناسب برای استفاده در سالاد که قند کمی داشته باشد، سرکه خانگی سبک و روغن زیتون است. این ترکیب فقط ۱ گرم قند در هر ۲ قاشق غذاخوری دارد.سس قرمز برای ساندویچ، حدود ۴ گرم در هر قاشق غذاخوری، قند دارد. درست است که این مقدار، خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد،اما اکثر افراد حجم زیادی از این سس را همراه ساندویچ می‌خورند. پس سعی کنید سس خردل زرد را جایگزین سس قرمز کنید. سس خردل در هر قاشق غذاخوری کم‌تر از ۱ گرم قند دارد.

سس های بدون چربی غالبا دارای قند هستند چراکه تولید کنندکان برای حذف چربی و حفظ طعم این سس ها از نمک و شکر استفاده می کنند.در نتیجه انواع سس سالادهایی که فاقد چربی هستند مانند عسل و یا آب میوه های کنسانتره انرژی خود را منحصرا از قند موجود درآنها تامین می کنند.پیشنهاد می شود مصرف این نوع سس ها را قطع کنید و به جای آنها از سس هایی استفاده کنید که روغن کانولا و روغن زیتون (که مانند سس گوجه فرنگی که در لیست مواد مغذی و مواد تشکیل دهنده آن حرفی از شکر به میان نیامده است) را به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده معرفی می کند.

این سس ها دارای انرژی بیشتری هستند اما مناسب ترند زیرا روغن کانولا و زیتون در کاهش کلسترول ال دی ال یا همان کلسترول بد نقش چشم گیری دارند. هرنوع سس می تواند کالری را بالا ببرد پس از آنها به حد اعتدال استفاده نمایید.

خیلی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مقدار خیلی زیادی قند همراه با کافئین دارند. بعضی از آن‌ها حدود ۲۵ گرم قند در هر ۲۲۵ گرم دارند. گاهی اوقات که بدن افراد،آب از دست می‌دهد و احساس خستگی به شما دست می‌دهد، فقط باید آب بخورید. پس سعی کنید از آب به‌جای این نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده کنید.میوه‌های خشک، میزان قند بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند. هر ۴۲ گرم کشمش، بیش از ۲۵ گرم قند دارد، در صورتی که یک لیوان انگور تازه، ۱۵ گرم قند دارد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.