مادر بزرگ همه مرغ های جهان

 

 

مادر بزرگ همه مرغ های جهانماجرای مرغ نه از دیس زرشک پلو شروع شده است و نه به دیس زرشک پلو ختم می شود . از دغدغه فیلسوفان درباره حق تقدم مرغ و تخم مرغ بگذریم ولی این پرنده که پریدن هم بلد نیست , از اول پای ثابت سفره  شام و ناهار هیچ قبیله ای نبوده , احتمالا قرار هم نبوده که باشه . اصلا کسی به مرغ به چشم غذا نگاه نمی کرده . آدم عصر حجر گوشت را از شکار تامین می کرد و شکار یا حیوان گریز پای جنگل بود یا پرنده گریز بال آسمان که مرغ نه پای دویدن داشت و نه بال پریدن !

در این میان انواع وحشی مرغ و خروس در جنگل ها زندگی می کردند بی آنکه کسی برای گوشت یا تخم مرغ به آنها چشم داشته باشد یا برایش مهم باشد که چرا پریدن بلد نیست . اگر چه فیلسوفان در مورد اینکه اول مرغ بوده یا تخم مرغ هنور به جایی نرسیده اند ولی مورخان و دانشمندان اتفاق نظر دارند , یکی از همان مرغ های وحشی ساکن جنگل سرخ به نام گالوس گالوس ؛ جد مشترک همه مرغ های اهلی جهان است که از سه هزار سال پیش وارد زندگی ما شده اند .

البته تا قبل از اینکه مرغداری ها راه بیفتد این پرنده با اینکه پریدن هم بلد نبود , ارج و قرب بیشتری داشت . خانواده ها مرغ و خروس و همه اهل و عیال شان را نگه می داشتند تا تخم مرغ داشته باشند و دست آخر همه مرغ ها و خروس هایی که برای تولید تخم مرغ کاری از دست و بالشان بر نمی آمد سر از قابلمه در می آورند و غذای مخصوص سالمندان , بیماران و کودکان ضعیف می شدند .

این روزها ولی به کمک همه مرغذاری ها , همه جا و همه وقت و به وفور مرغ پیدا می شود و آشپزی منهای مرغ تقریبا قابل تصور نیست . از یک طرف دانشمندان هر روز کشف تازه ای میکنند که مرغ چربی اش کمتر است , سالم تر است و خلاصه هرچه گوشت های دیگر دارند , مرغ یک جا دارد , از طرف دیگر هم از کلنل ساندرز و مرغ های کنتاکی گرفته تا اکبر جوجه با سس انار , بازار این گوشت پرطرفدار را داغ می کنند

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *