مرگ زودرس با استعمال دخانیات

مرگ زودرس با استعمال دخانیات

بهتر است با عوامل تاثیرگذار بر مرگ زودرس آشنا شوید اگر مراقب اختلالات مربوط به فشار خون خود باشید و از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز کنید بدانید از مرگ زودرس در امان خواهید ماند، همچنین پرهیز از مصرف موادقندی و کنترل وزن در طول عمر شما نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بیش از ۵۷ درصد مرگ‌ها در جهان در اثر عواملی است که می‌توان از آنها پیشگیری کرد. فشارخون کنترل نشده، استعمال دخانیات و چاقی… از جمله فاکتورهای خطری هستند که مجله لانست در مقاله‌ای به آنها اشاره کرده است. محققان می‌گویند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ میزان مرگ‌هایی که می‌توان از آن پیشگیری کرد، ۳۳ درصد افزایش یافته است. تنها در سال ۲۰۱۳ سی میلیون نفر در اثر ۷۹ عامل فوت قابل پیشگیری جان خود را از دست داده‌‌اند. در مطالعه‌ای در ۱۸۸ کشور مشخص شد فشارخون کنترل نشده،استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی درصدر جدول قاتلان بشر قرار دارند. به گفته محققان فشارخون از جمله مسائلی است که با کنترل آن می‌توان از فوت بیمار پیشگیری کرد اما در سال ۲۰۱۳ ،۱۰ میلیون نفر به دلیل آن فوت کرده‌اند. بعد از این عامل، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، چاقی و مصرف بالای قند قرار دارد.

به گفته محققان ۱۴ عامل غذایی در کنار هم در سال ۲۰۱۲ عامل ۲۱ درصد فوت‌های قابل پیشگیری بوده است. البته دلایل مرگ و میر در کشورهای مختلف و در زن و مرد متفاوت است. مثلا در آقایان استعمال دخانیات دومین دلیل مرگ‌های قابل اجتناب و عامل فوت ۳/۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ بوده است که این عامل در میان خانم‌ها ششمین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته سیگار قاتل شماره یک است. در خاورمیانه و آمریکای لاتین، چاقی درصد جدول قاتلان قرار دارد و در آسیای جنوبی و جنوب شرقی آلودگی هوا و در آفریقا سوءتغذیه کودکان، آب آلوده، روابط جنسی پرخطر و نوشیدن مشروبات الکلی در رتبه نخست قرار دارد. متخصصان می‌گویند مقابله با این عوامل باید در رأس امور قرار بگیرد تا سلامت عمومی بهبود یابد و از میلیون‌ها مرگ پیشگیری کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *