مزایای استفاده از دانه های چیا

مزایای استفاده از دانه های چیا

دانه های چیا خواص و فواید بی نظیری برای سلامتی ما در بردارند و می توانند در کنترل سطح قند خون و کاهش حساسیت به انسولین در بدن مفید باشند. اگر به دنبال منبع مناسبی برای دریافت امگا۳ هستید دانه چیا بهترین انتخاب خوراکی به شمار می رود.

یکی از ویژگی‌های مهم آووکادو این است که نوعی ماده طبیعی به نام بتاسیتوسترول دارد که سطح کلسترول خون را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد. همین ترکیب خاص به متعادل کردن هورمون کورتیزول کمک می‌کند، می‌تواند هورمون DHEA که توسط غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود را بازگرداند و التهاب ناشی از استرس ورزش‌های با شدت زیاد را کاهش دهد.

دانه‌های چیا یکی از غلات خیلی قدیمی هستند که گلوتن ندارند، و به همین دلیل می‌توانند به هر غذایی اضافه شوند. بر اساس بررسی‌های محققان بر روی میزان مواد مغذی که در هر گرم از دانه چیا وجود دارد، مشخص شده است که این دانه‌ها بهترین منبع طبیعی از امگا ۳ هستند و بیشترین فیبر را در هر گرم دارند.

دانه‌های چیا، مزایای هورمونی خاصی دارند، که مهم‌ترین‌شان این‌ها هستند: ثابت نگه داشتن قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش علائم سندرم متابولیک مثل فشار خون و قند خون بالا.هر ۱۰۰ گرم دانه چیا حاوی ۲۰ گرم امگا ۳ که واقعا میزان فوق‌العاده زیادی به حساب می‌آید! کافی است دقت کنید که هر ۸۰۰ گرم ماهی سالمون دارای ۲۰ گرم امگا ۳ است!

یکی از عوارض کم شدن آب بدن، این است که باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که اشتها را تحریک می‌کنند. حفظ تعادل آب بدن، برای جلوگیری از خشکی مفاصل، افزایش وزن، سردردها، پایین آمدن کیفیت عملکردهای ورزشی و بازیابی ضعیف بعد از ورزش ضروری است. توجه داشته باشید که اگر زیاد ورزش می‌کنید یا زیاد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، باید حتما بیشتر از ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

این گیاه در زمره گیاهان بومی جنوب امریکا به شمار می‌رود.

دانه‌های چیا در گذشته از مهم‌ترین خوراکی‌های اقوام آزتک و سرخپوستان مایایی بود.

آن اقوام، ارزش فراوانی برای دانه‌های چیا قائل بودند زیرا آنها نیروی مهار نشدنی خود را مدیون این دانه‌ها می‌دانستند… در حقیقت”چیا” واژه‌ایست برگرفته از مایای کهن به معنای “قدرت”.

علی‌رغم تاریخچه‌ی کهن دانه‌های چیا به عنوان یکی از ارکان اصلی تغذیه، ارزش غذایی این دانه‌ها اخیرا با عنوان خوراکی فوق‌العاده و مدرن که امکان استفاده‌ی روزانه از آن وجود دارد، اثبات شده است.

در چند سال گذشته، به طور گسترده‌ محبوبیت ویژه‌ی در بین عامه‌ی مردم کسب نمود و اکنون در سراسر جهان از سوی افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، مصرف می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.