مزایای استفاده از ماهی سالمون

مزایای استفاده از ماهی سالمون

از مزایای مصرف ماهی سالمون چه میزان اطلاع دارید؟ چرا متخصصین تغذیه مصرف این ماهی را به ما پیشنهاد میکنند؟ برتری این ماهی بر دیگر ماهی ها در چه خصوصیات تغذیه ای است؟ اگر می خواهید از انواع سرطان ها به خصوص سرطان سینه در امان بمانید می توانید از ماهی سالمون استفاده کنید.

یکی سوالاتی که برای بیشتر ما پیش می‌آید، این است که چرا گوشت ماهی سالمون، نارنجی است؟ پاسخ این سوال، ساده است. بافت بدن سالمون مانند بافت هویج، دارای کاروتینوئید است. کاروتینوئیدها، رنگدانه‌های مولد رنگ نارنجی هستند. این آنتی‌اکسیدان بسیار قوی، عامل موثری در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن به حساب می‌آید.

کاروتینوئید موجود در گوشت سالمون، نوعی آنتی‌اکسیدان خاص و قوی به نام «آستاگزانتین» دارد که می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی بشود، با عوامل سرطانی در بدن مبارزه کند و جلوی ابتلا به التهاب و بیماری‌های چشمی را بگیرد.آستاگزانتین به‌وسیله فیتوپلانکتون‌هایی که ماهی سالمون با آنها تغذیه می‌کند، در بدن این ماهی تولید می‌شود. معمولا میگوو برخی از موجودات ریز دریایی دیگر از فیتوپلانکتون‌ها به‌عنوان منبع غذایی خود استفاده می‌کنند و زمانی که ماهی‌های سالمون، میگو و این موجودات ریز را می‌خورند، آستاگزانتین در پوست و گوشت آنها تولید و باعث تغییر رنگشان می‌شود. معمولا به ماهی‌های سالمون پرورشی که امکان تغذیه از میگو و دریافت فیتوپلانکتون‌ها را ندارند هم آستاگزانتین و کانتاگزانتین را به‌صورت دستی در استخرهای پرورش ماهی می‌دهند.

گوشت بدن ماهی سالمون صورتی است.

با توجه به اینکه ماهی سالمون منبع مناسبی برای ویتامین D و E محسوب می‌شود و نسبت به ماهیان دیگر امگا ۳ و پروتئین بیشتری دارد، تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود دارد.

در حدی که برخی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا، با تغییر سبد خوراک ماهی های غزل آلا در آخرین مراحل پرورش، گوشت آن ها را رنگی می‌کنند تا بتوانند به جای ماهی سالمون، گران‌تر بفروشند.

گوشت سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه‌های کارتنوییدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت‌های بدن شده و با جذب رادیکال‌های آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شوند از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.