معرفی خانه‌های تاریخی یزد، تجربه‌ی تاریخ در دل کویر

از گذشته‌های دور خانه‌ها برای ایرانیان فقط محلی برای زندگی نبودند. آن‌ها با معماری بی‌نظیر خانه‌ها در تلاش بودند تا فرهنگ و سنت ایرانی را به رخ بکشند. کوشش‌های بی‌وقفه معماران چیره‌دست ایرانی بناهایی برجا گذاشته است که نماد تاریخ یک ملت در برهه‌های زمانی متفاوت هستند. در دل خانه‌های قدیمی یک شهر می‌توان قدمت شهر و تاریخ مردمان آن را حدس زد. خانه‌های قدیمی در شهر یزد بیانگر این خواهند بود که این شهر اتفاقات زیادی را به چشم خود دیده است. این شاهکارهای هنری چشمان شما را به مهمانیِ گذرانِ زندگی مردمان گذشته دعوت می‌کنند. اگر قصدگرفتن بلیط یزد و دیدن خانه‌های تاریخی فوق‌العاده این شهر را دارید؛ متن زیر را به‌ هیچ عنوان از دست ندهید.

 

 

خانه تاریخی آقازاده، نماد یک خانه‌ی تاریخی خوش‌ساخت

خانه‌هایی که در شهرهای کویری ساخته می‌شوند دو ویژگی خاص دارند. اولین ویژگی این خانه‌ها وجود بادگیر است. اگر از دور به خانه‌ی تاریخی آقازاده نگاه کنید؛ بادگیرهای دوطبقه توجه شما را جلب خواهد کرد. در تمام دنیا، کمتر مکانی را می‌توانید بیابید که بادگیر دو طبقه داشته باشد. معماری این بادگیرها و ساخت آن‌ها آن‌قدر دشوار است که هر کسی زیر بار طراحی آن‌ها نمی‌رود. زمانی‌که وارد یکی از اتاق‌های این خانه تاریخی می‌شوید، هوای مطبوع و خنکی را زیر پست خود احساس خواهید کرد. علت این هوای مطبوع، وجود همین بادگیرهای دو طبقه‌ی ۱۸ متری است. اگر در حیاط این خانه بایستید، متوجه ساخت هوشمندانه‌ی اتاق‌ها می‌شوید. در خانه‌ی آقازاده سه اتاق در جهات مختلف ساخته شده است. به این دلیل که ساکنان خانه در فصول مختلف سال، با توجه به زاویه‌ی تابش خورشید، محل اقامت خود را تغییر دهند.

 

 

هنگام تصور خانه‌های تاریخی در ذهن، قطعا حوضی بزرگ با گلدان‌های شمعدانی کوچک متصور می‌شوید. وجود حوض‌های بزرگ، دومین ویژگی خانه‌های تاریخی در دل کویر است. خانه‌ی آقازاده هم از این قاعده مستثنی نیست و حوض سنگی و بزرگی در دل خود جا داده است. با نگاه عمیق‌تر به این بنای تاریخی، سقفی مخروطی شکل و متفاوت با سقف بقیه‌ی اتاق‌ها می‌بینید. این سقف متعلق به عمارت کلاه فرنگی این خانه است. عمارت‌های کلاه فرنگی سوغات پادشاهان قاجار از فرنگ برای مردم ایران هستند. این عمارت‌ها معمولا در دل باغ‌های بزرگ ساخته می‌شوند. در هر وجه عمارت کلاه فرنگی، شما پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگی می‌بینید. این پنجره‌ها نور را به بهترین شکل به داخل عمارت هدایت می‌کنند. پشت هر یک از این پنجره‌ها که بایستید، خانه‌ای پیش روی‌ خود می‌بینید که تاریخ یک خانواده و تمام خاطرات آن‌ها را به دوش می‌کشد.

 

خانه سالار میبد، مهر تأییدی بر مهارت معماران ایرانی

اگر قصد نشان‌دادن مهارت معماران ایرانی را به دیگران دارید؛ خانه‌ی سالار میبد را به آن‌ها نشان دهید. انگار در وسط حیاط این خانه یک خط قرینه کشیده‌اند. دو طرف حیاط دقیقا شکل هم هستند. تعداد اتاق‌ها در هر طرف مساوی با طرف دیگر است. حتی در جزئیات خانه مثل رنگ پنجره‌ها دو طرف به یگدیگر شباهت عجیبی دارند. این حجم از جزئی‌نگری و ظرافت را تنها در دل خانه‌های تاریخی یزد می‌توانید پیدا کنید. علاوه‌بر معماری منحصربه‌فرد، بادگیرهای این خانه نقش مهمی در استحکام و زیبایی، بازی می‌کنند.

 

خانه‌ی وحشی بافقی، سرای شاعری پریشان حال

در کوچه پس کوچه‌های یزد، سرایی را پیدا می‌کنید که نشانگر پریشان حالی صاحب‌خانه است. به هر گوشه‌ای از این خانه کاهگلی که چشم می‌اندازید، نشانه‌ای از اشعار وحشی بافقی می‌بینید. درهای چوبی هفت اتاق این خانه، زیبایی خانه را در چشم شما چندین برابر می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی خانه‌ی وحشی بافقی وجود زیرزمین‌های متعدد در این خانه است. زیرزمین‌ها در گذشته برای نگه‌داری آب قنات استفاده می‌شدند. در کنار زیرزمین یکی از اتاق‌های این خانه، در گذشته‌های دور جوی آب وجود داشته است. به‌دلیل گذر جوی آب، هوای مطبوع این زیرزمین در فصل تابستان ساکنان خانه را به درون زیرزمین می‌کشانده است. در سرای دل‌انگیز وحشی باقفی، سال‌ها از ظروف قدمی مثل کوزه‌ها را نگه‌داری می‌کنند.

 

خانه‌ی لاری‌ها، یادگار مردم لار برای یزدی‌ها

گاهی تجاری که به یک شهر قدم می‌گذارند، مکانی جاودان برای ساکنان آن شهر می‌سازند. خانه‌ی لاری‌ها هم از این دست یادگاری‌ها به‌حساب می‌آید که مسافران لار برای ساکنان یزد به یادگار گذاشته‌اند. خانه‌ی لاری‌ها یکی از بزرگ‌ترین خانه‌هایی است که در شهر یزد پیدا می‌کنید. این خانه سه حیاط دارد. در اولین و بزرگ‌ترین حیاط این خانه یک حوض لاجوردی بزرگ و دلربا می‌بینید. در بخشی از این حوض، تختی بنا کرده‌اند که به آن غروب‌نشین می‌گویند. دیگر حیاط‌های این خانه کمی کوچک‌تر و مستقل از حیاط اصلی هستند.

 

 

زمانی‌که در اتاق‌های متعدد این خانه قدم می‌زنید، متوجه می‌شوید که اتاق‌ها با این‌که بهم متصل هستند؛ اما توسط درها جدا شده‌اند. درهای متعدد این خانه نشانگر این است که حفظ حریم خانواده برای سازندگان و معماران خانه بسیار مهم بوده است. وجود اتاق مهمان، از دیگر ویژگی‌های این خانه که در یکی از مکان‌های خوش‌ آب ‌و هوا خانه قرار گرفته است؛ نشان از مهمان‌نوازبودن مردم یزد می‌دهد. در سمت ایوان و بادگیر این خانه، وقتی ۳۸ پله پایین بروید؛ وارد سرداب عمیق و ۶ متری خانه می‌شوید. این سرداب‌ها محلی برای نگه‌داری گوشت و حبوبات مورد نیاز خانواده بودند.

 

اقامتی به‌یادماندنی در دل خانه‌های تاریخی یزد با فلای تودی

حتی تصور قدم‌زدن و دیدن تاریخ خانه‌های یزد آن‌قدر زیبا است که مطمئنا شما را به سمت رزرو هتل یزد سوق می‌دهد. فلای تودی این امکان را فراهم می‌کند که در هر زمان و به هر مقصدی که بخواهید؛ با بهترین قیمت بلیط هواپیما تهیه کنید. علاوه‌بر این شما با فلای تودی این امکان را به‌دست می‌آورید که در یکی از خانه‌های تاریخی یزد برای چند روزی مستقر شوید. بسیاری از هتل‌های این شهر مثل هتل داد، سبک خانه‌های تاریخی را دارند. با فلای تودی از تخفیف‌های ویژه برای رزرو این هتل منحصربه‌فرد و دیگر هتل‌های خاص شهر یزد برخوددار می‌شوید. برای رقم‌زدن تجربه‌ای بی‌نظیر در دل خانه‌های تاریخی یزد، حتما همین حالا نسبت به تهیه‌ی بلیط و رزرو هتل از فلای تودی اقدام کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *