مقابله با چاقی ژنتیکی

مقابله با چاقی ژنتیکی

ابتلا به سرطان پستان در افراد چاق بیشتر از دیگران مشاهده می شود برخی عوامل ژنتیکی نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند همچنین تغذیه نادرست و عدم تحرک بدنی کافی می تواند عاملی برای چاقی این افراد به شمار بیاید.

طی ۲۰ سال اخیر تعداد افراد چاق تقریبا دو برابر شده و در کشورهای صنعتی هر سال ۵۵ هزار نفر به دلیل عوارض ناشی از چاقی فوت می‌کنند. دلایل ابتلا به چاقی که ۱۵ درصد جمعیت کشورها را درگیر کرده مشخص است: تغذیه نادرست، عدم فعالیت فیزیکی و ژنتیک.

از ابتدای سال‌های دهه ۹۰ میلادی متخصصان ژنتیک روی افرادی که خانوادگی دچار چاقی بودند متمرکز شدند تا نقش ژن‌ها را در بروز این مشکل بررسی کنند. آنچه مشخص است اینکه ژنتیک در مقایسه با تغذیه و تحرک بدنی نقش پررنگ‌تری در این میان دارد اما هنوز درمانی برای آن یافت نشده و همچنان مهم‌ترین و اصلی‌ترین درمان چاقی اصلاح رژیم غذایی و افزودن تحرک بدنی به برنامه روزانه است. متاسفانه ۸۰ درصد افراد عصرها پای تلویزیون می‌نشینند و تنقلات می‌خورند و همین موضوع احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را دوچندان می‌کند. متاسفانه در کشورهای صنعتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان انجام ماموگرافی سالانه تبلیغ و تاکید می‌شود اما برای چاقی که ۶ برابر سرطان پستان قربانی دارد هیچ الزامی برای کاهش وزن وجود ندارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.