نحوه تغذیه و برنامه غذایی فوتبالیست ها

نحوه تغذیه و برنامه غذایی فوتبالیست ها

 

نحوه تغذیه و برنامه غذایی فوتبالیست ها

فوتبال یک ورزش پر طرفدار و خواستاران خاص خود را دارد و خیلی ها این ورزش را چه به صورت حرفه ای و چه به صورت تفریحی انجام می دهند متخصصان تغذیه توصیه هایی به این افراد می کنند که در اینجا به بیان نحوه تغذیه و برنامه غذایی فوتبالیست ها اشاره دارند .

فوتبال، بازی ای است که هر روز در خواست های جدید و جدیدتری دارد. بدن از توانایی های خاص خود برخوردار است که این توانایی ها را در سیستم های تنفسی، قلبی، عروقی و همچنین ماهیچه ای می توان افزایش داد. این افزایش ظرفیت، یک رژیم غذایی مناسب را می طلبد که لازمه رسیدن به توانایی ها و قابلیت های بالا  برای یک فوتبال مدرن ودیگر ورزشهاست.

برای کسب موفقیت درهر ورزش ۵ عامل فردی، نقش تعیین کننده دارد: مکمل های غذایی  شامل نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران، ویتامین ها، الکترولیت ها، آنتی اکسیدانت ها، انرژی زا ها و …

فوتبال، بازی ای است که بدن در جریان آن ( بسته به شرایط بازی ) از کمترین حد تا بیشترین فشار را تحمل می کند. یک فوتبالیست در سطح عالی از ۷ تا ۱۲ کیلومتر در هر بازی می دود. بیشترین میزان دوندگی را بسته به سیستم های مختلف بازی، پیستون های کناری، هافبک ها و فورواردها دارند و کمترین میزان دوندگی را مدافعان جلوزن، پوششی و دروازه بان، هر فوتبالیست در هر بازی فوتبال، حدود ۱۰۰۰ فعالیت مختلف را از نوع را حت تر ( فشار کمتر) تا نوع مشکل تر آن ( بیشترین فشار) تحمل می کند. با توجه به پیشرفت سرعتی و قدرتی فوتبال در سالهایی اخیر، هنوز هم در صد بیشتری از۱۰۰۰ فعالیت را نوع راحت ترآن تشکیل می دهد. از نظر زمانی، فعالیت های با فشار کمتر حدود ۵ برابر بیشتر از فعالیت های با فشاربیشتر، زمان می برند. نبض هر فوتبالیست حین بازی بین ۱۲۰ تا ۲۱۰ بار در دقیقه نوسان دارد. متوسط میزان نبض بازیکن درهر بازی فوتبال حدود ۱۷۰ است.

نحوه تغذیه و برنامه غذایی فوتبالیست ها

اهمیت تغذیه برای فوتبالیست ها

به دلایل زیر یک فوتبالیست باید در تغذیه خود دقت کند:

۱- تغذیه ورزشکاربا فرد معمولی کاملا متفاوت است.

۲- نیازهای تمرینی را جبران کند و به حداکثر موثر بودن تمرینی برسد.

۳- مکمل رشد بدن باشد.

۴- بیشترین میزان تمرکز حواس و دقت را به دست آورد.

۵- از آسیب دیدگی ها و بیماری ها ( عفونت ها) جلوگیری کرده ، به درمان آنها کمک کند و زمان آسیب دیدگی ها و بیماری را کاهش دهد.

۶- تحمل فشارهای جانبی مثل مسافرت ها را داشته باشد.

۷- سلامتش را حفظ، به سرحال بودن و با انگیزه شدن بازیکن کمک کند.

میزان فشار تمرین ها درایران چندان کمتر از اروپا نیست، ولی نداشتن تغذیه مناسب باعث می شود بازیکنان نتوانند آن میزان توانایی های به دست آمده خود را به نمایش بگذارند. نکته بسیارمهم در تغذیه یک فوتبالیست این است که به هیچ وجه خود سرانه نباید مکمل های غذایی مصرف کند، چون هر فرد با دیگری از شرایط کاملا متفاوتی برخوردار است واین تفاوت به میزان قد، وزن، ظرفیت های تنفسی، قلبی، عروقی، پست بازی، وضعیت آمادگی جسمانی ( فرم ورزشی ) و قرار داشتن درمراحل مختلف بدنسازی و تمرین ها بستگی دارد؛ بنابر این استفاده ازمکملهای غذایی برای یک فوتبالیست ، باید مطابق باحجم و شدت تمرین ها و مسابقه باشد.

بدن به عنوان ذخیره انرژی از ۳ نوع ماده استفاده می کند:
۱- قندها ( کربوهیدرات ها)
۲- چربی ها
۳- پروتئین ها


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *