هر آنچه که در مورد علائم هواپیما باید بدانید

هر آنچه که در مورد علائم هواپیما باید بدانید

 

 

سفر به نقاط مختلف با استفاده از هواپیما می تواند بسیار جذاب و رویایی باشد، ساللانه افراد زیادی با استفاده از این وسیله به مناطق مختلف سفر می کنند به طور کلی می توان گفت هواپیما یکی از کاربردی ترین وسایلی بود که توانست تغییرات بسیار شگرفی را در زندگی بشر ایجاد نماید.

آیا تا به حال شده ازخود بپرسید معنی کد های درج شده در بلیط های هواپیما ها چیست؟ آیا تفاوت های کلاس های اکونومی، بیزینس و فرست کلاس را می دانید؟ خدمات هر کدام از این کلاس ها چقدر برای شما اهمیت دارند؟ خیلی از مردم با این که بارها با هواپیما سفر کرده اند ولی هنوزهم به دلیل پیچیده بودن کد ها و کلاس ها دچار مشکل می باشند.در ادامه با این بخش از دانستنی های سفروب سایت مجله گردشگری جهان توریسمهمراه باشید تا در مورد انواع پرواز و معرفی مختصر انواع کد های پروازی هر آنچه که لازم دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

زمانی که شما می خواهید برای مسافرت خود از هواپیما استفاده کنید قبل از خرید بلیط باید یک سری نکات را بدانید. این که پرواز شما چارتر باشد یا سیستمی می تواند مهم باشد بعد از آن کلاس پروازی شما از چه نوعی باشد: اکونومی، بیزینس و یا فرست کلاس باشه بستگی به شما دارد. این کلاس ها هر کدام کد مخصوص به خود را دارند این کد ها که کد اصل نرخ (fare basis code – یک کد آلفای عددی) می باشد روی بلیط مشاهده می کنید.

 

پرواز چارتر

چارتر به معنی اجاره ی هواپیما یا صندلی و در بعضی موارد اجاره ی کامل هتل یا بخشی از اتاق های آن می باشد. پروازی که تعدادی از صندلی ‌های یک هواپیما توسط آژانس ‌های مسافرتی اجاره می شود را پرواز چارتر گویند. این پرواز بیشتر برای مسیر هایی که مسافران زیادی دارد کاربرد دارد. این پروازها اگر در ایامی خاص مثل نوروز باشد و یا مقطعی طولانی برای کل سال برنامه ریزی شده باشد بستگی دارد. اگرآژانس‌ هواپیمایی اجاره کننده (چارتر کننده) نتواند ظرفیت صندلی های آن را پر کند مسئولیت آن بر عهده ی خودش می باشد. زمانی که آن ها صندلی خالی داشته باشند برای این که کمبود ظرفیت آن را جبران کنند مجبور اند که با قیمت بلیط هواپیماارزان ترارائه کنند. مسافر در زمان هایی که تردد پایین تر می باشد و عموما صندلی ها خالی باشند بلیط ارزان تری را می تواند خریداری کند ولی در زمان های خاص این بلیط پروازی از سایر بلیط هزینه ی آن به مراتب بیشتر است. برای مثال بلیط هواپیما شیرازبه صورت چارتر شاید به مراتب ارزان تر باشد و شما با قیمت بسیار مناسبی بتوانید بلیط هواپیما تهران شیراز، بلیط هواپیما مشهد شیرازو یا بلیط هواپیما کیش شیرازرا تهیه کنید.

 

مسئولیت های شرکت ارائه دهنده ی پرواز چارتری در قبال مسافر

  • گم شدن بار مسافر
  • لغو پرواز
  • بروز حوادث غیر مترقبه برای مسافرین و هواپیما
  • گم شدن لوازم شخصی یا کالا
  • مسئولیت حمل ونقل داخلی و بین المللی اشخاص
  • مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تاخیر در پرواز و…

 

 

 

مسئولیت موارد ذکر شده برعهده ی شرکت هواپیمایی بوده و چارتر کننده هیچ مسئولیتی ندارد و همچنین بلیط های چارتری در بیشترموارد غیر قابل استرداد، کنسلی و تغییر در روز و ساعت می باشد.

 

پرواز سیستمی

پروازهای منظمی که شرکت های هواپیمایی آن را برنامه ریزی کرده اند پرواز سیستمی گویند. ساعت و زمان مشخصی دارند و برای پروازهای طولانی مدت بیشتر طراحی می شوند. به دلیل منظم تر بودن برنامه ی پروازی هزینه ی بلیط ها ارزان تر و ثابت می باشد و اگر ظرفیت صندلی های پروازهای سیستمی پر نشود برعهده ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ ی این نوع پرواز می باشد. برای کودکان (۲الی۱۲ سال) قیمت بلیط های سیستمی با تخفیف ۵۰ درصد ارائه می شود. این بلیط ها توسط آژانس ‌های مسافرتی و هم توسط خطوط و شرکت های هواپیمایی به مسافران ارائه می شود. این بلیط ها با کسر جریمه در ساعات و روز قابل استرداد می باشد. هر چه که به ساعات پرواز نزدیک تر شویم به مبلغ جریمه افزوده خواهد شد.

 

تفاوت های بلیط چارتر و بلیط سیستمی به طور خلاصه در جدول زیر مشاهده می کنید:

چارترسیستمی
طراحی شده برای مسیر های پر تردد و ایام خاص برای مسافرتخفیف ۵۰ درصدی برای کودکان ۲ الی ۱۲ سال
قیمت زیاد آن در ایام خاصقیمت کمتر و ثابت به نسبت چارتر به دلیل زمان منظم آن
غیر قابل استرداد و کنسلی و تغییر در روز وساعاتقابل استرداد با کسر جریمه در ساعات و روز
ساعت و زمان مشخصی نداردساعت و برنامه ی منظمی دارد

 

 

علائم هواپیما

 

کلاس های پروازی و کد های مربوط به آن

کد های پروازی برای هر شرکتی متفاوت می باشد ولی اصولا تمامی شرکت ها ازچند کد مشترک استفاده می کنند.

 

کد های مشترک

  1. حرف Y نشان ‌دهنده ی بلیط کلاس اقتصادی با امکان استرداد وجه کامل
  2. حرف J نشان ‌دهنده ی بلیط کلاس بیزینس با امکان استرداد وجه کامل
  3. حرف F نشان‌ دهنده ی بلیط فرست کلاس با امکان استرداد وجه کامل

 

دیگر کد ها

فرست کلاسبیزینس کلاساکونومی کلاس
A-PD-J-RB-H-K-L-M-N-O-Q-S-W-Y

ارزان ترین بلیط کلاس اکونومی کد های O و Q می باشد.

بلیط های ارزان قیمتی که بیشتر شرکت ها با بیشترین تخفیف به مسافران ارائه می دهند برخی خدمات از جمله: استرداد وجه بلیط، اعمال تغییرات دربلیط، خدمات مرتبط با میزان بار مجاز برای هر مسافر، سرویسی تحت عنوان Frequent Flyer Miles (مسافر می‌تواند پس از یک یا چند مسافرت هوایی، یک مسافرت هوایی رایگان با مسافت معین داشته باشد) شامل بلیط های تخفیف دار ارزان نمی باشد.
منبع:www.jahantourism.ir

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *