پخت ماهی تن خشک همراه با سس وی یرژ و ترخون

پخت ماهی تن خشک همراه با سس وی یرژ و ترخون

طرز پخت ماهی تن خشک

سس ویرژ یک سس معروف فرانسوی است که در کنار ماهی قرار میدهند در زیر طرز پخت ماهی تن خشک را همراه با گذاشتن این سس در کنارش طبخ میکنند امیدوارم که طرز تهیه این ماهی را یاد بگیرید و از آن حتما در منزل استفاده کنید.

مواد لازم

سیب زمینی تازه ۷۵۰ گرم
موسیر ۱ عدد
سرکه سرخ ۲ قاشق سوپخوری
گوجه گیلاسی ۲۵۰ گرم
ترخون تازه یک مشت
پیازکوهی تازه ۱ دسته
دانه کیپر یا شپله ۱ قاشق سوپخوری
روغن زیتون خالص ۶ قاشق سوپخوری
لوبیا سبز ریز و تازه ۳۰۰ گرم
کره  ۱ قاشق سوپخوری
استیک ماهی تن ۴ عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
گشنیز ساییده شده ۱ قاشق چایخوری

 

ماهی تن خشک با سس وی یرژ (Vierge)

سس وی یرژ به فرانسوی یعنی سس ویرجین که از قدیم کنار ماهی قرار می گرفته است. وقتی این غذا را خوب یاد گرفتید، تلاش کنید آن را با سالمون یا ماهی سفید نیز درست کنید. بسیار مهم است که ماهی تن را درست انتخاب کنید، زیرا برخی ماهی ها تحت فشار زیادی بوده اند و به شیوه معمول صید نشده اند.طرز تهیه: سیب زمینی ها را به صورت ضخیم حلقه حلقه کنید و آنها را در قابلمه ی بزرگی حاوی آب و نمک به جوش بیاورید و بگذارید بمدت ۷ دقیقه یا تا زمانی که کناره های آن شروع به نرم شدن کند بپزد.

طی این زمان، تهیه سس وی یژ را شروع کنید. ابتدا موسیر را خرد کرده و آنرا درون کاسه ای ریخته سرکه را روی آن بریزید. در اثر سرکه موسیر ها کم کم نرم می شوند. گوجه ها را چهار قاچ کنید. ترخون و پیازکوهی را بسیار ریزد خرد کنید. این مواد را با کیپر و روغن زیتون به موسیر بیفزایید سپس با نمک و فلفل مزه دار کنید.

انتهای لوبیا سبز را ببرید و سپس آن ها را به قابلمه ی سیب زمینی ها اضافه کنید. اجازه دهید دوباره به جوش بیاید و۴ تا ۵ دقیقه دیگر بجوشد، تا هم لوبیا و هم سیب زمینی نرم تر شوند. سیب زمینی و لوبیا سبز را آبکش کنید و به قابلمه داغ برگردانید، سپس کره را روی آن ریخته و کنار بگذارید. این مواد باید گرم باشند نه داغ. هنگامی که آماده ی سرو بودید ماهیتابه را گرم کنید.ماهی را با حوله های کاغذی خشک کنید و سپس آن را در بشقاب قرار دهید. هر دو طرف آن را به پودر گشنیز و کمی نمک و فلفل آغشته کنید.

ماهیتابه باید کاملا داغ شود اما دود نکند. کمی روغن روی ماهی ها ریخته و سپس آن را درون ماهیتابه قرار دهید. اجازه دهید تا هر طرف آن ۲ دقیقه سرخ شود، که در این حالت مرکز آن صورتی رنگ می شود. هنگام سرخ شدن ماهی ها را حرکت ندهید زیرا برای طلایی شدن زمان می خواهد،

که دراین حالت راحت تر از ماهیتابه جدا می شود. به محض اینکه ماهی پخت آن را بردارید زیرا به سرعت خشک می شود.سبزیجات گرم را در بشقاب سرو ریخته و سپس ماهی تون را روی آن قرار دهید. سس را روی ماهی ها ریخته و سرو کنید.نکته: می توانید از هر نوع ماهی با گوشت سفت در این دستور غذایی استفاده کنید.

اگر می خواهید این غذا را برای بیش از ۶ نفر تهیه کنید، احتمالا نیاز دارید که دو دفعه ماهی ها را سرخ کنید مگر اینکه ماهیتابه ی بسیار بزرگی داشته باشید. ماهی های آماده شده در مرحله ی اول را روی شعله ملایمی بگذارید (حرارت از زیر ) و سپس درحالیکه منتظر پختِ سری دوم هستید آن ها را در فری قرار دهید که دمای آن بسیار کم است (حرارت از بالا). شعله را بالا ببرید و از اینکه ماهیتابه را بیش از حد پر کنید بپرهیزید تا نتیجه ی بهتری بگیرید.

برای: ۴ نفر
حاضر است در : ۴۰ دقیقه
وعده: شام, نهار
دسته بندی دستور آشپزی : غذاهای دریایی


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.