پیامدهای رفتار و واکنش های منفی و نادرست والدین

پیامدهای رفتار و واکنش های منفی و نادرست والدین

والدینی که با رفتار پرخاشگرایانه با هم برخورد میکنند بهتر است بدانند فرزندشان نیز در آینده رفتار اینچنینی بادیگران خواهد داشت، مراقب الگوبرداری اطفال در سنین کودکی باشید، بهتر است از مرتکب شدن به واکنش های منفی و رفتارهای نادرست در مقابل فرزندتان پرهیز کنید.

گفتار و رفتار پدر و مادر تا حد زیادی روی رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد. می‌توان گفت کودکان مثل اسفنج هستند، از کارهای مختلف والدین الگوبرداری می‌کنند و هر چیزی که را می‌بینند، در زندگی خودشان به کار می‌گیرند. بنابراین خیلی مهم است که والدین، الگوهای مناسبی به کودک ارائه کنند. الگوهای منفی می‌توانند برای رشد کودک مضر باشند و حتی به شکل‌گیری بدرفتاری منجر شوند.

براساس گزارش محققان دانشگاه شیکاگو در Journal of Abnormal Child Psychology،کودکان ضداجتماعی از رفتارهای پدر و مادرشان الگوبرداری می‌کنند و رفتارهای بد را از آنان یاد می‌گیرند. مهارت‌های اجتماعی می‌توانند شامل مسائل مختلفی شوند؛ از تشکر مودبانه تا صحبت کردن درست در مقابل جمعیت. کودک در همه این موارد تحت تاثیر رفتار پدر و مادر قرار دارد و از آن‌ها الگوبرداری می‌کند. نوع واکنش پدر و مادر نسبت به استرس، روی شیوه واکنش کودک نسبت به استرس تاثیر می‌گذارد. اگر واکنش والدین منفی باشد، کودک هم یاد می‌گیردکه واکنش منفی از خودش نشان بدهد. علاوه بر این، ‌واکنش‌های منفی نسبت به استرس مثل فریاد زدن و درگیری فیزیکی، می‌تواند کودک را شدیدا بترساند.

ممکن است در این شرایط، کودکان فکر کنند که خودشان باعث شکل‌گیری این استرس شده‌اند و خودشان را سرزنش کنند. والدین باید بدانند که این حالت کاملا اثر منفی دارد. اگر استرس به‌درستی مدیریت شود، ‌کودک متوجه می‌شود که عشق پدر و مادر به او هرگز تغییر نمی‌کند و شرایط استرس‌زا هیچ تاثیری روی میزان علاقه آن‌ها به کودک ندارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *