چه رابطه ای میان پیوند سلول‌های بنیادی و ام‌اس وجود دارد؟

 چه رابطه ای میان پیوند سلول‌های بنیادی و ام‌اس وجود دارد؟

تاثیر پیوند سلول های بنیادی بر روی بیماری ام اس

دانمشندان تحقیقات بسیار زیادی بر روی بیماری ام اس و درمان این بیماری خطرناک انجام داده اند و به نتیجه های بسیار خوبی دست یافته اند و یکی از این نتیجه ها, تاثیر پیوند سلول های بنیادی بر روی این بیماری بوده است.

بررسی رابطه پیوند سلول های بنیادی و MS. گروهی از محققان با انتشار گزارشی از مطالعه اخیرشان در مجله The Lancet اعلام کردند که روش درمان ترکیبی با استفاده از شیمی‌درمانی (مدیریت عوارض شیمی‌درمانی) و پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند پیشرفت عمده‌ای را در مقابله با بیماری ام‌اس تهاجمی به وجود بیاورد.

البته عوارض جانبی ناشی از این روش درمانی، به‌کارگیری آن را محدود می‌کند. این روش درمانی جدید، سیستم ایمنی بدن را با استفاده از شیمی‌درمانی از بین می‌برد و آن را با استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار بازسازی می‌کند. محققان می‌گویند که چنین روشی، عود کردن بیماری ام‌اس و پیشرفت آن را در بدن ۲۳ بیمار از ۲۴ بیمار مبتلا به ام‌اس متوقف کرده است.

براساس نتایجی که از این مطالعه کوچک به دست آمده‌ است، این ۲۳ بیمار دیگر به مصرف دارو برای کنترل بیماری ام‌اس نیازی ندارند. با این‌حال، این روش درمانی جدید برای همه افراد مبتلا به ام‌اس کارساز نیست. دکتر هارولد اتکینز، مسئول مطالعه و استاد دانشگاه اتاوا در کانادا، می‌گوید: «به‌دلیل عوارض جانبی و سختی درمان،

این روش درمانی جدید باید برای کسانی استفاده شود که مبتلا به پیشرفته‌ترین و تهاجمی‌ترین ام‌اس هستند. علاوه بر این‌ها، این روش درمانی برای بیمارانی که دچار معلولیت پیشرفته شده‌اند یا روی صندلی چرخدار نشسته‌اند، تاثیری ندارد». از طرف دیگر، از آن‌جایی که سیستم ایمنی در این روش درمانی برای مدتی از بین می‌رود، بیماران هیچ دفاعی در مقابل عفونت‌ها ندارند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *