هیدروسل چیست و چه علائمی دارد؟

چه عواملی باعث بروز هیدروسل می شود

چه عواملی باعث بروز هیدروسل می شود:

اواخر دوران بارداری بیضه‌های جنین پس از شکم به داخل کیسه بیضه نزول می‌کنداسکروتوم کیسه‌ای از پوست است که وقتی بیضه‌ها پایین می‌آیند آن‌ها را در خود نگه می دارد. طی رشد, هر بیضه دارای یک کیسه طبیعی در اطراف خود است که حاوی نوعی مایع است.

به طور معمول, این کیسه خود به خود بسته می‌شود و کودک در طول اولین سال زندگی خود این مایع را به داخل بدن جذب می‌کند. اگر چه این اتفاق برای نوزادان پسر مبتلا به هیدروسل روی نمی‌دهد.

نوزادان زود رس در معرض خطر بیشتری برای بروز هیدروسل قرار دارند

چه عواملی باعث بروز هیدروسل می شود:

هیدروسل همچنین می تواند بعدها و عموماً در مردان بالای چهل سال نیز شکل بگیرد. این حالت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کانالی که بیضه از طریق آن نزول می‌کند هنوز بسته نشده و مایع به درون آن وارد می‌شود یا ممکن است  کانال دوباره باز شده باشد.

این موضوع باعث می‌شود مایع از شکم به داخل کیسه بیضه منتقل شود .هیدروسل همچنین می‌تواند در اثر التهاب یا آسیب دیدگی کیسه بیضه یا کانال به وجود بیاید.

التهاب می‌تواند در اثر عفونت (اپیدیدیمیت) یا مشکلات دیگر از جمله عفونت‌های مقاربتی ایجاد شود.

اگر ازدواج کرده‌اید در صورت بروز این مشکل از تماس جنسی که می‌تواند همسرتان را در خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی قرار دهد, حتی از هر گونه تماس پوستی در ناحیه تناسلی اجتناب کنید.

علائم هیدروسل چیست؟

هیدروسل معمولا باعث ایجاد درد نمی شود و عموما تنها نشانه آن نورم کیسه بیضه است . در مردان بالغ ممکن است در کیسه بیضه احساس سنگینی وجود داشته باشد.

در برخی موارد, تورم ممکن است صبح ها شدیدتر از عصرها باشد اما همچنات خیلی دردناک نیست.اگر خود یا فرزندتان درد ناگهانی یا شدیدی در ناحیه کیسه بیضه احساس کردید پزشک مراجعه کنید.

این می تواند نشانه وضعیت دیگری به نام پیچ خوردگی بیضه باشدپیچ خوردگی بیضه زمانی پیش زمانی پیش می‌آید که بیضه عموماً بر اثر آسیب یا تصادف پیچ می‌خورد

 پیچ خوردگی بیضه اتفاق شایعی نیست اما یک وضعیت اورژانسی است, زیرا می‌تواند منجر به مسدود شدن راه رسیدن خون به بیضه شده و در صورت درمان نشدن منجر به ناباروری شود.

در نتیجه در صورت بروز پیچ خوردگی بیضه فوراً به اورژانس مراجعه کنید تا وضعیتتان مورد ارزیابی یا درمان قرار گیرد

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.