چگونه آش ترخینه و ماش سنتی درست کنیم؟

چگونه آش ترخینه و ماش سنتی درست کنیم؟

آموزش درست کردن آش ترخینه و ماش

در مطلب زیر طرز تهیه یک آش سنتی بسیار خوشمزه و عالی سنتی را برایتان قرار داده ایم . آش ترخینه و ماش یک غذای سنتی کردی میباشد که هموطنان عزیز کردمان این غذا را بخوبی و بطور خوشمزه ای درست می کنند. این غذا سرشار از سبزی های بسیار معطر بهمراه حبوبات می باشد که در زیر بطور کامل طرز تهیه آنرا برایتان قرار داده ایم.

مواد لازم

ماش ۲ لیوان
ترخینه ۱ عدد
سبزی آش ( تره ، جعفری ، گشنیز ، نعنا ) ۵۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد
کشک ۱ لیوان
پیاز داغ ، سیر داغ ، نعنا داغ مقداری برای تزیین

آش ترخینه و ماش

طرز تهیه : پیازها را خلالی خرد کنید و با مقداری روغن سرخ کنید. ماش را از ۲ ساعت قبل خیس دهید. سپس پیاز داغ ، ماش ، ترخینه و سبزی های خرد شده را داخل قابلمه ای بریزید و به آن ۶ لیوان آب اضافه کنید.

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آش بپزد و جا بیفتد. در اواخر پخت کشک را اضافه کنید. پس از اینکه آش جا افتاد در ظرف بریزید و با پیاز داغ ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین و سرو کنید.

نکته ها : استفاده از کشک درون این آش سلیقه‌ای است و میتوانید تنها روی آش را با کشک تزیین کنید.

برای: ۴ نفر
حاضر است در : ۱۳۰ دقیقه
وعده: افطار, شام, عصرانه, نهار

ته‌رخینه، ته‌رخنه و ته‌رخوانه Terxîne/Terxine/Terxwane / دوینه (کردی)، ترخینه، آش ترخینه دوغ (فارسی)،کشگینه (لری)[۱]، Tarhana (ترکی)، trachanas/trahanas (یونانی)، trahana (آلبانیایی)، трахана/тархана (بلغاری)، kishk (مصری)، kushuk (عراقی)، غذایی است آبکی که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می آید. این غذا از خیس دادن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود. در روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می پزند . پس از این مدت قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله کرده و گاهی با افزودن اندکی گیاه خشک پونه آنرا زیر نور آفتاب خشک می نمایند.[۲] تکه‌های خشک ترخینه را با افزودن حبوبات و سبزی خشک به‌عنوان آش آماده می کنند . شاید ترخینه را بتوان به‌عنوان اولین غذای نیمه آماده شناخت این غذا در مناطق غرب ایران،مانند کرمانشاه و بویژه ایلام و ملکشاهی جایگاهی خاص و ویژه برخوردار است و خوردن آن طی مراسمی خاص انجام می پذیرد.

برای این خوراک خوشمزه شعرهایی محلی نیز سروده شده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.