کاهش و افزایش قند خون با اشتباهات تغذیه ای

کاهش و افزایش قند خون با اشتباهات تغذیه ای

 

برخی مواد غذایی مانند ماست ها و میوه های خشک و خرما به میزان قابل توجهی قندخون بدنمان را افزایش میدهند و باعث بالارفتن آن می شوند. برای کاهش قند خون هم برخی مواد غذایی دیگر مانند دارچین و رژیم های غذایی گیاهی نیز وجود دارند که در ادامه به توصیه های متخصصین تغذیه در این باره اشاره خواهیم کرد.

با این‌که میوه‌ها برای متعادل کردن میزان قند خون خیلی مناسب هستند، اما باید بدانید که انواع میوه‌های خشک‌شده حتی در مقدارهای کم نیز کربوهیدرات بالایی دارند. فقط ۲ قاشق غذاخوری کشمش، زغال‌اخته و آلبالو خشک، به اندازه یک قطعه میوه تازه کربوهیدرات دارند، یا مثلا ۳ دانه خرما حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد.

غذاهایی که حاوی باکتری‌های سالم هستند مثل انواع ماست‌هایی که به‌نام پروبیوتیک به فروش می‌رسند، می‌توانند قند خون را به‌خوبی کنترل کنند. این ماست‌ها با کمک کردن به بهبود وضعیت گوارشی، کمک زیادی به کنترل و کاهش قند خون می‌کنند. بعضی ماست حاوی قند اضافه و میوه هستند، پس باید مراقب کربوهیدرات اضافی این ماست‌ها باشید. بهترین انتخاب برای دیابتی‌ها، ماست ساده یا ماست‌های بدون قند و چربی هستند.

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که از رژیم‌های غذایی گیاهی استفاده می‌کنند، خیلی بهتر می‌توانند قند خون‌شان را کنترل کنند و به انسولین کم‌تری نیاز پیدا می‌کنند. افزایش فیبر مصرفی با استفاده از غلات سبوس‌دار و حبوبات نیز می‌تواند با کم کردن سرعت هضم کربوهیدرات‌ها، نقش خوبی در کاهش و کنترل قند خون ایفا کند. با این‌حال به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز است تا ارزش تغذیه‌ای رژیم‌های غذایی گیاهی برای افراد دیابتی مشخص شود؛ به همین خاطر بهتر است قبل از تغییرات عمده و اساسی در رژیم غذایی‌تان، با پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از دارچین در انواع غذاها می‌تواند طعم و عطر خوبی به غذا بدهد بدون این‌که نمک، کربوهیدرات یا کالری اضافی برای شما داشته باشد. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از دارچین حتی می‌تواند توانایی بدن در استفاده از انسولین را بهبود ببخشد و قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم کاهش دهد. اما استفاده بی‌رویه از دارچین می‌تواند عوارضی هم داشته باشد.

برنج سفید باعث افزایش قند خون می شود.

غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند، باعث می شوند قند خون مدت زمان زیادی بالا بماند.

پیتزا، سیب زمینی سرخ شده و … که دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و چربی هستند، باعث می شوند مدت زیادی قند خون بالا بماند.

دو ساعت بعد از خوردن غذا، قند خونتان را با دستگاه سنجش قند خون بررسی کنید تا بدانید کدام غذاها برایتان مضرند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *