کمبود آهن در بدن چه عوارضی دارد

کمبود آهن در بدن چه عوارضی دارد

 

از نشانه های کمبود آهن در بدن می توانیم به احساس خستگی اشاره کنیم. اگر بدنتان دچار فقر آهن شد دائما با عفونت های مکرر مواجه خواهید شد.ضعف و بی حالی به سراغتان خواهد آمد و مشکلات زیادی سلامتی تان را تهدید خواهد کرد.

کمبود آهن می‌تواند تاثیرات منفی خیلی شدیدی بر روی تمام بدن داشته باشد. بعضی از این تاثیرات نادیده گرفته می‌شوند و برای همین به نشانه‌های پنهان کمبود آهن می‌پردازیم که احتمالا به آن‌ها دقت نکرده‌اید.

احساس خستگی و فرسودگی شدید یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های کمبود آهن در بدن است که شاید در نگاه اول ارتباط زیادی بین آن‌ها دیده نشود. اما بر اساس بررسی‌های متخصصان، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های فقر آهن همین خستگی است و دلیلش این است که بدن به‌خاطر کمبود آهن در انتقال اکسیژن به سلول‌ها دچار مشکل می‌شود و همین اتفاق باعث کاهش سطح انرژی در بدن می‌شود.

افرادی که دچار فقر آهن هستند، احساس کسلی و ضعف زیادی می‌کنند و حتی توانایی تمرکزشان دچار اختلال می‌شود. البته خستگی زیاد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مختلف یا حتی کار زیاد باشد، اما اگر با استراحت از بین نرود، وضعیت آهن بدن‌تان حتما باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

آهن نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد؛ بنابراین کسانی که دچار کمبود آهن می‌شوند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر هستند. در واقع سلول‌های قرمز خون سالم کمک می‌کنند تا اکسیژن به‌درستی به طحال انتقال پیدا کند که بخشی برای مبارزه با عفونت‌ها محسوب می‌شود.

ضمن این‌که سلول‌های قرمز خون، اکسیژن را به غدد لنفاوی می‌رسانند که در مبارزه با عفونت‌ها نقش زیادی دارند. در واقع وقتی کسی دچار فقر آهن می‌شود، سلول‌های سفید خون به‌خوبی تولید نمی‌شوند و چون اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند، قدرت همیشگی‌شان را از دست می‌دهند و در نتیجه بدن فرد مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر می‌شود.

فقر آهن یا کم خونی در عده زیادی از مردم به خصوص زنان وجود دارد که می تواند باعث ضعف و بی حالی شود ، توجه به تغذیه مناسب یکی از روش هایی است که می تواند از بروز کم خونی جلوگیری کند. علاوه بر آن استفاده از مواد غذایی که جذب آهن را در بدن زیاد می کند نیز کمک کننده می باشد.کمبود آهن

کمبود آهن

بسیاری از ترکیبات که به وفور هم در مواد غذایی روزانه ما یافت می شوند، از جذب آهن در بدن جلوگیری می کنند. احتمالا بسیاری از افراد نمی دانند که تقریبا از هر ۱۰ نفر افراد جامعه، به ویژه زنان و کودکان، پنج نفر مبتلا به کمبود آهن هستند. کمبود این ریزمغذی ضروری از نظر اثربخشی آن روی رشد جسمی، رشد مغزی، قدرت یادگیری و. . . بسیار حائز اهمیت است. تعیین این کمبود به عهده متخصصان تغذیه در هر جامعه است که با ارائه برنامه کوتاه یا بلند مدت، این مشکل را برطرف کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که علائم کمبود آهن چگونه است و با برنامه ریزی درست غذایی، چطور می توان این کمبود را جبران کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *