آشنایی با مزیت‌های دیگر امگا ۳

آشنایی با مزیت‌های دیگر امگا ۳

درمورد امگا۳ و مزایای مصرف آن زیاد گفته ایم می خواهیم به خصوصیات دیگر این مکمل که  تاثیرگذاری آن بر احساسات افراد مختلف است اشاره کنیم. می خواهیم بدانیم در چه شرایطی باید از این مکمل استفاده کرد و منابع مفید آن کدامند؟

یکی از مزیت‌های دیگر امگا ۳ این است که می‌تواند از قلب در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند، اما معنایش این نیست که می‌تواند زندگی افراد را از خطرات مختلف نجات دهد. در واقع، تا سال ۲۰۱۰ این‌طور تصور می‌شد که اگر افرادی که در معرض خطر حوادث قلبی-عروقی مثل حملقه قلبی و سکته مغزی قرار دارند، از مکمل‌های امگا ۳ استفاده کنند، این احتمال بیشتر می‌شود که از این خطرات مرگ‌بار، جان سالم به در ببرند؛ اما مطالعات جدیدتر قطعیت این نتایج را با ابهام مواجه کرده است.

بعضی متخصصان امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روغن ماهی نمی‌تواند سکته مغزی یا حمله قلبی را دفع کند، اما خوردن ماهی بیشتر می‌تواند مانع از رشد بیماری‌های قلبی در بین افراد شود. ضمنا مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند سطح تری‌گلیسیرید را کاهش دهند؛ پس اگر تری‌گلیسیرید خون‌تان بالاست، حتما با پزشک درباره مصرف مکمل‌ها مشورت کنید.

به نظر متخصصان، هنوز روشن نیست که امگا ۳ دقیقا چطور بر احساسات انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، اما از آن‌جایی که مقدار زیادی امگا ۳ و اسیدهای چرب دیگر در غشای سلولی مغز ما وجود دارد، دریافت امگا ۳ می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد سلول‌های مغز بگذارد. بعضی مطالعات اخیر نشان می‌دهند

که مصرف مکمل‌های امگا ۳ می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند و حتی بعضی مطالعات مدعی هستند که مکمل امگا ۳ می‌تواند به‌اندازه داروهای ضدافسردگی موثر باشد. در نهایت، با همه این مزیت‌ها، نمی‌توان از امگا ۳ به‌عنوان جایگزین داروهای ضدافسردگی استفاده کرد و مصرف داروهای اصلی را قطع کرد.

 

کدام مواد غذایی امگا ۳ دارند؟

بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان و گردو است. در واقع منبع امگا ۳ در ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، قزل‌آلا، تن، اسقومری و شاه‌ماهی تعریف می‌شود.

در گیاهان نیز روغن‌های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا ۳ است. علاوه بر این، مواد غذایی غنی‌شده با امگا ۳ مانند برخی از نان‌ها، آب‌میوه‌ها، روغن‌ها و تخم‌مرغ مورد توصیه متخصصان تغذیه است.

 

زیتون چطور؟

زیتون و روغن آن برخلاف باور عموم امگا ۳ قابل‌ملاحظه‌ای ندارد.

 

در چه شرایطی لازم است افراد از مکمل امگا ۳ استفاده کنند؟

اگر فردی در هفته ۳ تا ۴ وعده ماهی مصرف نکند، از یک سالگی به بعد برای کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مصرف مکمل امگا ۳ یا شربت روغن ماهی برایش لازم است. همان‌طور که می‌دانید، اسید چرب امگا ۶ در تمام روغن‌های مایع یافت می‌شود بنابراین اگر در هفته ۳ تا ۴ بار ماهی نخوریم، تعادل امگا ۳ و امگا ۶ به هم می‌ریزد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *