آموزش پخت سوپ جو و ماش ویژه افطاری ماه رمضان

آموزش پخت سوپ جو و ماش ویژه افطاری ماه رمضان

آموزش درست کردن سوپ جو و ماش

در مطلب زیر طرز تهیه سوپ جو و ماش را برایتان قرار داده ایم این سوپ بسیار لذیذ می باشد و ویژه افطاری ماه رمضان می باشد که با نزدیک شدن به ماه رمضان نیاز به یک افطاری بسیار سبک دارید که طرز تهیه آن را در مطلب زیر برایتان قرار داده ایم.

مواد لازم

جو ۱/۲ لیوان
ماش ۱/۲ لیوان
هویج ۲ عدد
برنج نیم دانه ۱/۴ لیوان
شیر ۱ لیوان
عصاره مرغ ۱ بسته
جعفری خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه مقدار لازم

سوپ جو و ماش

طرز تهیه : جو و ماش را از ۱ ساعت قبل خیس دهید. جو و ماش را بشویید و همراه با برنج نیم دانه داخل قابلمه ای بریزید. ۶ لیوان آب اضافه کنید و با حرارت ملایم بگذارید مواد نیم پز شوند و جو باز شود.هویج را پوست بگیرید و درشت رنده کنید. سپس هویج رنده شده و عصاره مرغ را به مواد سوپ اضافه کنید. پس از اینکه مواد پختند شیر را داغ کنید و به سوپ اضافه نمایید ( شیر را داغ کنید تا سوپ نبرد ).

در اواخر پخت جعفری خرد شده ، نمک و فلفل اضافه کنید.اجازه دهید سوپ جا بیفتد و غلیظ شود. سپس سوپ را در ظرف بریزید و با آبلیموی تازه سرو کنید.نکته ها : میتوانید به جای شیر از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. میتوانید به جای برنج در اواخر پخت از مقداری رشته سوپ خرد شده استفاده کنید. به جای عصاره مرغ میتوانید از مرغ یا آب مرغ استفاده کنید.

برای: ۶ نفر
حاضر است در : ۱۴۰ دقیقه
وعده: افطار, پیش غذا, شام, نهار

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.

 

ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

 

این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.
خواص درمانی ماش

اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.

 

مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند و سرفه و تب را تسکین می بخشد.

 

ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.

 

ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.
تهیه غذاهایی با ماش

با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.