آیا مکمل کلسیم تاثیری در شکستگی دارد یا خیر؟

آیا مکمل کلسیم تاثیری در شکستگی دارد یا خیر؟

اثرات مکمل های کلسیم بر شکستگی

در مطلب زیر در مورد تاثیر مکمل های کلسیم بر شکستگی صحبت شده است و این سوال مطرح می گردد که آیا این مکمل ها میتواند تاثیری بر این شکستگی استخوان ها ایجاد کند یا خیر؟

وجود کلسیم برای انجام بسیاری از اعمال بدن ضروری است؛ مثل تنظیم ضربان قلب ، انتقال پیامهای عصبی ، تحریک ترشح هورمونها ، انعقاد خون و مهمتر از همه ساخت استخوانهای بدن و حفظ سلامتی آنها. کلسیم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و به علت اینکه بدن قادر به ساخت آن نیست، بایستی به مقدار کافی از راه غذا دریافت شود. حتی بعد از تکمیل و توقف رشد طولی استخوانهای بدن (یعنی بعد از دوران رشد) بایستی به مقدار لازم دریافت شود، زیرا از راههای مختلفی از بدن دفع می‌شود؛ مثلاً از طریق عرق ، ریزش مو ، تجدید پوست و ناخن ، ادرار و مدفوع.

کلسیمی که در طی روز از بدن دفع می‌شود، بایستی از طریق غذا دوباره تأمین شود. منابع غذایی کلسیم عبارتند از : شیر ، ماست ، پنیر و سایر مواد لبنی ، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، بادام ، کشمش ، سبزیجاتی مثل روناس ، اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی، جعفری. وقتی کسی نتواند از طریق غذا به مقدار کافی کلسیم را برای رفع نیازهای خود دریافت کند، از کلسیم موجود در استخوانها (منبع ذخیره کلسیم) استفاده می‌کند که باعث کاهش استحکام استخوانها می‌شود. چنین فردی نیاز به دریافت مکمل کلسیم یا غذاهای غنی شده با کلسیم دارد.

بر اساس دو تحقیق که مشروح آن در مجله British medical‌ منتشر شده است مصرف مکمل کلسیم نمی‌تواند از شکستگی استخوان پیشگیری کند. معمولا به سالمندان مصرف ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم روزانه توصیه می‌شود

تا از شکستگی استخوان پیشگیری شود‌ اما محققان زلاند نو اثبات کرده‌اند که از نظر علمی مکمل کلسیم تاثیری در کاهش احتمال شکستگی استخوان ندارد. از سوی دیگر مصرف این مکمل عوارضی نظیر یبوست و بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

محققان بعد از ده‌ها تحقیق در رابطه با تاثیر مصرف مکمل کلسیم بر سلامت زنان و مردان بالای ۵۰ سال‌ متوجه شدند در عرض ۵ سال‌ تنها یک تا دو درصد به حجم بافت استخوانی اضافه می‌شود که تاثیر چندانی بر پیشگیری از شکستگی استخوان ندارد. متخصصان توصیه می‌کنند به جای مصرف مکمل کلسیم از رژیم غذایی غنی از کلسیم استفاده کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.