اثرات منفی آلوده شدن هوا برای مغز

اثرات منفی آلوده شدن هوا برای مغز

تاثیرات منفی آلوده شدن هوا بر مغز به چه صورت است؟ آسیب ها و پیامدهای منفی آلوده شدن هوا بر مغز انسان چگونه است ؟یافته های جدید از جمله عوارض آلوده شدن هوا بر مغز، به افزایش سکته مغزی در مردم اشاره کرده است. در ادامه با ده عامل اصلی ایجادکننده سکته مغزی اشاره خواهیم کرد.

سالانه در سرتاسر جهان، حدود ۱۵ میلیون نفر دچار سکته مغزی می‌شوند. ۶ میلیون نفر از آن‌ها می‌میرند و ۵ میلیون نفرشان با معلولیت مواجه می‌گردند و بدین ترتیب، سکته مغزی به دومین علت اصلی معلولیت در جهان می‌شود. یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد که باید به آلودگی هوا به‌عنوان عامل خطری برای سکته مغزی در سرتاسر جهان نگاه کرد. محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به پروژه Global Burden of Disease Study در این مطالعه،توانستند که نقش سکته مغزی را در ارتباط با ۱۷ عامل خطر دیگر در بین ۱۸۸ کشور جهان بررسی کنند.

آنان می‌گویند این اولین مطالعه‌ای است که تحلیل دقیقی را بر روی عوامل خطر سکته مغزی در سراسر جهان انجام می‌دهد. به نظر آنان، کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر آلودگی هوا بر مغز برای شکل‌گیری استراتژی‌های تازه با هدف پیشگیری از سکته مغزی، حیاتی و ضروری است. نتایج نهایی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ۱۰ عامل خطر اصلی سکته مغزی در سرتاسر جهان بدین ترتیب هستند: فشار خون بالا، مصرف میوه کم، شاخص توده بدن (BMI) بالا، مصرف سدیم زیاد، سیگار کشیدن، مصرف سبزیجات کم، آلودگی هوا، آلودگی خانگی، مصرف غلات سبوس‌دار کم، قند خون بالا. جزئیات این تحیل نشان می‌دهد که تقریبا ۳۰ درصد معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی با آلودگی هوا مرتبط هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *