خانم های مبتلا به دیابت و سکته مغزی

خانم های مبتلا به دیابت و سکته مغزی

خانم‌های مبتلا به دیابت بهتر است بدانند بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند، آلودگی هوا می تواند سلامت خانم‌های مبتلا به دیابت را تهدید کند و باعث بروز سکته مغزی ناگهانی در آن ها شود، ذرات معلق موجود در هوا می تواند باعث بروز مشکلات مختلف مغزی در مبتلایان به دیابت شود.

مدت زیادی است که دانشمندان می‌دانند ذرات معلّق در هوا چه اثرات منفی و مخربی دارد و هر روز نتایج تازه‌ای درباره این ذرات مشکل‌زا به دست می‌آید. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)،‌ ذرات معلّق در هوا هر سال به حدود ۷ میلیون مرگ در جهان منجر می‌شوند. محققان آمریکایی در راستای همین موضوع، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در Journal of the American Heart Association منتشر شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد

که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و اثرات منفی بر سلامتی خانم‌های مبتلا به دیابت با هم مرتبط هستند. محققان در این مطالعه از اطلاعات مربوط به ۱۱۴ هزار و ۵۳۷ خانم استفاده کردند که عمدتا سفیدپوست بودند و از نظر وضعیت اقتصادی-اجتماعی، شرایط متوسط و رو به بالایی داشتند. مدل خاصی هم در نظر گرفته شد تا ببینند افراد در معرض چه نوعی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و در ادامه شیوع بیماری‌های قلبی-عروقی، ‌بیماری عروق کرونر قلبی و سکته مغزی در بین این افراد هم بررسی شد.

این محققان، سه گروه از ذرات معلق را در نظر گرفتند تا ببینند که تاثیر منفی ذرات معلق در چه حالتی به بیشترین حد می‌رسد. براساس نتایج نهایی مشخص شد که آلودگی هوا در تمامی سطوح ذرات معلق، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را تا حدی بیشتر می‌کند. ضمنا مشخص شد که خطر ابتلا به این بیماری‌ها و خطر بروز سکته مغزی در میان خانم‌های مبتلا به دیابت،در وضعیتی که اندازه ذرات معلق (PM) به ۲.۵ می‌رسد، بیشتر از همیشه است.

دکتر جیمی هارت، مسئول این مطالعه، می‌گوید: «مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند کوچک‌ترین اندازه ذرات معلق (PM ۲.۵) با بیشترین خطرها برای افراد مرتبط است. شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که ذرات کوچک‌تر، خیلی عمیق‌تر به درون ریه وارد می‌شوند و حتی می‌توانند به جریان خون راه پیدا کنند».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *