اهمیت دریافت ویتامین‌ B12 برای بدن

اهمیت دریافت ویتامین‌ B12 برای بدن

ویتامین B12 از اهمیت ویژه ای برای بدن برخوردار است می تواند در کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع خستگی و امراض قلبی و افزایش متابولیسم بدن موثر باشد.

ویتامین‌ B۱۲ جزو ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است که به ساخت DNA، عصب‌ها و سلول‌های خونی کمک می‌کند. وجود این ویتامین در بدن، نقشی اساسی در حفظ سلامت مغز و سیستم دفاعی دارد. به‌علاوه، متابولیسم بدن هم در صورت کمبود ویتامین B۱۲ با اختلال مواجه خواهد شد.

ما می‌توانیم این ویتامین را به‌وفور در گوشت‌ها و منابع حیوانی مانند تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی و میگو پیدا کنیم.حدود ۱۵ درصد مردم، مقادیر کافی و مناسبی از ویتامین B۱۲ را در طول روز دریافت نمی‌کنند و اینها، بیشتر افراد گیاه‌خوار، افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به بیماری‌های گوارشی یا بیماران مبتلا به سلیاک هستند.

از مهم‌ترین عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به خستگی مفرط، تپش قلب و گیجی اشاره کرد. از این رو به افراد گیاه‌خوار توصیه می‌شود که حداقل ماهی، لبنیات یا تخم‌مرغ را در برنامه غذایی خود داشته باشند تا دچار کمبود این ویتامین نشوند. بد نیست این را هم بدانید که ویتامین B۱۲ در منابع گیاهی وجود ندارد.

ویتامین B12 غذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می کند. همچنین اکسیژن را به سراتاسر بدن منتقل می کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل بر می خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختگی و خستگی بدون دلیل می کند.

وجود ویتامین B12 برای عملکرد اعصاب بدن بسیار ضروری است. کمبود ویتامین B12 در بدن منجر به بیماری نوروپاتی محیطی می گردد. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

در صورت عدم وجود ویتامین B12 کافی، بدن شما نمی تواند سلول های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این بعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید، که نتیجه آن احساس سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تاری دید، افسردگی، خستگی و پوست رنگ پریده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *