اضافه وزن در بین زنان ایرانی

اضافه وزن در بین زنان ایرانی

چرا اکثر زنان ایرانی اضافه وزن دارند؟ علت چاقی در بین زنان ودختران جوان چیست؟  بهتر است در دوران رشد و بلوغ آن ها را به تحرک و ورزش وادارید تا بتوانید مانع اضافه وزن و چاقی آن ها در سنین بالاتر شوید.

دلیل چاقی دختران ایرانی را می دانستید؟! نکته بسیار مهم و تاثیر‌گذار دیگر بعد از بارداری، نگرش غلط بسیاری از خانواده‌ها در مورد تعریف صحیح چاقی و لاغری است. ارزش‌گذاری برای وا‍‍ژه‌هایی مانند تپل، تپل مپل، توپر، گوشتی و واژه‌هایی نظیر این‌ها، به طور غیرمستقیم جلوه‌هایی از تعریف غلط خانواده‌ها در مورد وزن سالم است.

با این که من متخصص اطفال نیستم و از تغذیه اطفال اصلا سررشته ندارم، بارها در مطب با این مساله رو به رو شده‌ام که خانواده‌ها، کودکانی را که وزن بسیار عالی و استانداردی دارند، برای ویزیت نزد من می‌آورند و عنوان می‌کنند که “بچه ما کم وزن است و می‌خواهیم تپل‌تر شود”! یعنی با دست خودشان،آگاهانه باعث پیدایش مشکل چاقی در کودکان  خود می‌شوند. این دلسوزی نابه جا و غلط مخصوصا به لحاظ نگاه فرهنگی و مشفقانه پدر و مادر در مورد کودکان دختر بیشتر مصداق پیدا می‌کند؛ مخصوصا که پدر و مادرها حس دلسوزی و شفقت بیشتری نسبت به دختربچه‌ها دارند چراکه کم سر و صداترند و از نگاه والدین اصطلاحا “مظلوم و بی حرف” تلقی می‌شوند.

همین سناریو در دوران کودکی و مدرسه ادامه پیدا می‌کند و دختربچه‌ها که به نسبت پسر بچه‌ها تمایل کمتری برای بازی در خیابان دارند و بستر اجتماعی محدودتری برای بازی‌های انرژی سوز (مانند فوتبال، هفت سنگ…)، می‌یابند؛ از اول مجال کمتری برای فعالیت های جسمانی جدی پیدا می‌کنند.

در حالیکه در همین اثنا، تمایل برای خوراندن دختربچه‌ها آن هم به میزان بیشتر از نیاز واقعی‌شان ادامه می‌یابد. توجه داشته باشید که چاقی‌های دوران رشد و دوران بلوغ بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر است چرا که چاقی‌های این دوران مربوط به افزایش تعداد سلول‌های چربی است و این نوع چاقی‌ها نسبت به درمان رژیمی بسیار مقاوم است. این حقیقت فیزیولژیک را هم به یاد آورید که دختر بچه‌ها ممکن است حتی از سن هشت نه سالگی بالغ شوند! پس حتی اگر هم قبول کنیم نگاه دلسوزانه و مشفقانه پدر و مادر نسبت به کودکان دختر و پسرشان، برابر و عادلانه باشد، باز هم دختر بچه‌ها ضرر بیشتری متحمل می‌شوند چرا که زودتر بالغ می‌شوند و پرخوری‌های این دوران که هنوز به خاطر سن کم بچه‌ها، با اندکی چاشنی دخالت و اعمال نظر والدین برای بیشتر خوراندن کودکان توام می‌شود، شروع دردسری می‌شود که تا آخر عمر گریبان‌گیر کودکان مخصوصا دخترها می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.