اهمیت مصرف موز در برنامه غذایی

اهمیت مصرف موز در برنامه غذایی

 

بهتر است با مزایای درمانی موز آشنا شوید این میوه پرخاصیت می تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی شما باشد این میوه در کنترل فشار خون و مقابله با امراض قلبی و عروقی نقش موثری ایفا میکند.

 

یکی از ویژگی‌های مهم موز،‌ این است که باعث چاقی نمی‌شود. در واقع یک موز متوسط، فقط ۱۱۰ کالری، ۳۰ گرم کربوهیدرات سالم و ۳ گرم فیبر دارد. ضمن این‌که موزها علاوه بر فیبر، حاوی نشاسته مقاوم هستند (نوعی کربوهیدرات که هضم نمی‌شود) و باعث می‌شوند که احساس سیری طولانی‌تری داشته باشید.

هر موز بین ۲ تا ۳ گرم نشاسته مقاوم دارد، اما جالب است بدانید که موز هر چه‌قدر سبزتر باشد، نشاسته مقاوم بیشتری دارد. برای همین است که متخصصان موز را به‌عنوان یک عصرانه مقوی یا به‌عنوان نوعی تقویت‌کننده و انرژی‌زا قبل از انجام ورزش‌های مختلف توصیه می‌کنند.

ممکن است بدانید که موزها،‌ مقدار زیادی پتاسیم دارند. اما نکته مهم‌تر این است که این میزان پتاسیم، کمک می‌کند تا فشار خون کاهش پیدا کند. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی‌شده با پتاسیم، احتمال فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش می‌دهد، چون در واقع یک موز متوسط ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد که هیچ سدیمی همراهش نیست و نبودن سدیم در موز، مصرف آن را برای بسیاری از بیماران بی‌ضرر می‌کند.

موز گیاهی است علفی مانند درختچه که برگهای آن بسیار بزرگ و پهن است و گاهی تا ۲ متر می رسد . گلهای آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .

موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

موز انواع مختلف دارد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی دارد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.