شایع ترین بیماری دستگاه تنفسی در ایران

اپیدمولوژی شیوع بیماری سی اف در ایران

اپیدمولوژی شیوع بیماری سی اف در ایران: بیماری سی اف ممکن است از همان روز اول تولد به صورت انسداد روده خود را نشان دهدشایع ترین علامت این بیماری سرفه خلطی مزمن است که از دوران شیرخوارگی شروع می‌شود.

کاهش وزن و مدفوع چرب از دیگر علائم این بیماری است. این بیماران تعریق زیاد دارند و روی پوست بدن این بیماران ذرات نمک مشاهده شده و کودک در هنگام بوسیدن شور است به عبارت ساده‌تر این بیماران بوسه شور دارند, همچنین روی لباس‌های این بیماران لک نمک ظاهر می‌شود.

مقایسه بافت ریه در بیماران سالم و بیماران مبتلا به سی اف بافت  ریه در فرد نرمال بافت ریه در بیماری سی اف (پر از چرک) ریه بیماری سی اف (تخریب گسترده و برونشکتازی ) ممکن است بارها  بارها به علت حملات حاد عفونت‌های ریوی با حال عمومی بد در بیمارستان به ساری شوند.

برونشکتازی و گشاد شدن راه‌های هوایی در این بیماران از همان اوایل زندگی شروع شده و در صورت درمان شدن مناسب سیر پیشروندهای را به خود می‌گیرد و در نهایت باعث مرگ این بیماران می‌شود

اپیدمولوژی شیوع این بیماری درایران

تقریباً تا چندین سال قبل در بین متخصصان و فوق متخصصان کودکان اعتقاد بر این بود که این بیماری در امریکا و کشورهای اروپایی شایع است و تعداد این بیماران در ایران آن‌قدر کم است که بحث, بررسی و پیگیری آن‌ها موضوعیتی ندارد به همین علت نیز این بیماری در کشور ایران از دید مسئولان و متخصصان امر به دور مانده که با کمال تأسف این مسئله منجر کاهش شدید طول عمر این بیماران  در مقایسه  با دیگر کشورها شده است.

آمار دقیقی از این بیماری درایران وجود نداشته و میزان بروز و شیوع این بیماری درایران دقیقاً مشخص نیست ولی با توجه به شیوع بالای ازدواج‌های فامیلی در ایران (شش تا ۱۰ برابر اروپا و آمریکا) تخمین زده  می‌شود که شیوع این بیماری در ایران نه  تنها کمتر از دیگر کشورها نباشد بلکه حتی ممکن است بیشتر هم باشد.

در حال حاضر حدس زده می‌شود که حدود شش تا هفت هزار نفر درکشور ازاین بیماری رنج می‌برند.

احتمال می‌رود به علت ناآگاهی والدین و پزشکان تعداد زیادی بیماران مبتلا هنوز شناخته نشده باشند و مطالعه دکتر مدرسی همکاران در سال ۱۳۹۱ در مرکز طبی کودکان که طی دوماه روی ۵۰۰ بیمار مشکوک به سی اف انجام شده است حدود ۸۵ نفر (۱۷.۵ درصد) از آنها به بیماری سی اف مبتلا بوده‌اند.

به عبارت ساده‌تر فقط در آزمایشگاه مرکز طبی کودکان از بین بیماران مشکوک به سی اف که برای آن ها تست عرق انجام می‌شود. ماهیانه ۳۵ بیمار جدید مبتلا به سی اف تشخیص داده می‌شود که جای تعجب بسیار دارد

امید است در آینده نزدیک بنیاد بیماری سی اف ایران بتواند همکاری وزارت بهداشت, بنیاد امور بیماری‌های خاص و مراکز  آموزشی درمانی کشور به تعداد نسبتاً دقیقی از این بیماری در ابران  دست یابد و یافتن تعداد دقیق این بیماریان در سطح کشور و تعیین پراکندگی آنها در استان‌های مختلف از مهم‌ترین قدم های سیاست گذاری در درمان این بیماران خواهد بود

اینهم موارد تکمیلی از اپیدمولوژی شیوع بیماری سی اف در ایران که توضیح دادیم امیدوارم اپیدمولوژی شیوع بیماری سی اف در ایران برایتان موثر واقع شود


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *