بهبود عملکرد بدن در مبتلایان به بیماری دیابت

بهبود عملکرد بدن در مبتلایان به بیماری دیابت

برخی غلات سبوس دار برای بیماران دیابتی می توانند مضر باشند میوه ها و دانه های روغنی کم کالری نیز برای این بیماران انتخاب خوبی به شمار می روند.افراد دیابتی باید با کنترل خورد و خوراک خود مانع افزایش قندخون بدنشان شوند.  برای بهبود عملکرد بدن این افراد راهنمایی های ویژه ای داریم با ما همراه باشید.

وقتی غلات انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از انواع سبوس‌دار استفاده می‌کنید. غلات سبوس‌دار مثل برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوس‌دار حاوی فیبر زیادی هستند که برای سلامتی دستگاه گوارشی خیلی مفیدند. ضمن این‌که غلات سبوس‌دار حاوی ویتامین‌ها،‌ املاح و مواد شیمیایی گیاهی خاصی هستند که تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد بدن دارند.

اما همه انواع غلات نیست و به‌خصوص دیابتی‌ها نباید از انواع مضر آن استفاده کنند. آرد سفید تصفیه‌شده از انواع مضری است که هیچ کدام از مزیت‌های غلات سبوس‌دار را ندارد. ضمن این‌که افراد دیابتی باید از خوردن غذاها و خوراکی‌های فرآوری‌شده‌ای مثل بعضی غلات‌های صبحانه، نان سفید و شیرینی‌ها که با آرد سفید تهیه می‌شوند، پرهیز کنند. حتی بهتر است از برنج سفید و ماکارونی سفید هم استفاده نکنند.

افراد دیابتی باید در انتخاب چربی‌ها نیز دقت زیادی داشته باشند. بعضی از انواع چربی‌ها واقعا به محافظت از سلامتی قلب کمک می‌کنند، و استفاده از این نوع چربی‌های مفید، لازم است. انتخاب چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای که مثلا در آووکادو و بادام وجود دارد، یا چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای که در گردو و روغن آفتابگردان هست، می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند.

اما چربی‌های اشباع‌شده دقیقا همان چربی‌هایی هستند که کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. پس بهتر است مصرف پنیر، کره، سُس‌ها و غذاهای سرخ‌شده را کمتر کنید. در واقع، باید دریافت کالری‌های روزانه از طریق چربی‌های اشباع‌شده را به کمتر از ۱۰ درصد کل مصرف روزانه برسانید. ضمنا چربی‌های ترانس از چربی‌های اشباع‌شده بدتر هستند و تا جایی که امکان دارد نباید از غذاها یا خوراکی‌هایی استفاده کنید که از این نوع چربی‌ها دارد.

مهم‌ترین مساله برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، تحت کنترل نگه داشتن بیماری و جدی گرفتن آن است. هر گونه سرسری گرفتن این موضوع می‌تواند باعث تخریب سلول‌های بدن و در نهایت مرگ شود.

از مصرف دخانیات بشدت پرهیز کنید.

به صورت منظم ورزش کنید.

نسبت به پاهایتان حساس باشید.

روزانه پاها را معاینه کنید. آنها را بشویید و بخوبی خشک کنید و برای جلوگیری از ترک خوردن پوست پا حتما پاهایتان را چرب کنید.

در منزل دمپایی بپوشید و برای بیرون از کفش‌های راحت و گشاد چرمی استفاده کنید.

یادتان باشد پاهای شما احتمالا احساس گرما و سرما را بخوبی دریافت نمی‌کنند؛ پس مراقب اطرافتان باشید و برای مثال وقتی حمام می‌روید، درجه حرارت آب را با دستتان کنترل کنید.

ناخن‌هایتان را از ته نگیرید.

با دیدن کوچک‌ترین علامت زخم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و بعد از دریافت درمان مناسب راه نروید و استراحت کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *