تاثیر انواع چربی ها بر اضافه وزن

تاثیر انواع چربی ها بر اضافه وزن

 

اگر به فکر رسیدن به کاهش وزن هستید بهتر است در انتخاب خوردنی های چرب بیشتر دقت کنید انواع اسید های چرب غیر اشباع را بشناسید و در تهیه غذاهای خود از آن ها استفاده کنید این فرآورده ها می توانند کلسترول بد خون شما را کاهش دهند.

اسیدهای چرب را می توان به دو دسته ی اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب غیر اشباع تقسیم کرد، دلیل این تمایز، تفاوت در ساختار شمیایی آنها می باشد.

اسید های چرب اشباع در دمای اتاق جامدند و به مقدار فراوان در روغن های حیوانی یافت می شوند، مصرف بیش از حد این چربی ها می تواند منجر به چاقی، افزایش سطح کلسترول خون، تصلب شرایین و بیماری های قلبی شود، منابع غذایی آن شامل گوشت قرمز، دنبه و پیه گوسفند، شیر و فرآورده های آن و زرده ی تخم مرغ می باشد.

اسید های چرب غیر اشباع نا پایدارند و در فرآیند گوارش زودتر هضم می شوند، این دسته از چربی ها در دمای اتاق به صورت مایع اند و عمدتا از منابع گیاهی تأمین می شوند، ویتامین های محلول در چربی اغلب در این دسته از چربی ها وجود دارند، منابع غذایی آنها روغن های گیاهی می باشند که سر شار از اسید های چرب ضروری (اسیدهایی که در بدن تولید نمی شوند) هستند.

گلیسیریدها (چربی های خنثی) فراوان ترین نوع چربی ها می باشند.

در بافت های حیوانی و گیاهی و خصوصا در دانه و یا مغز نباتات وجود دارند.

فرض کنیم که تصمیم گرفته‌اید وزن‌تان را به حد مطلوب برسانید و اضافه‌وزن‌تان را از بین ببرید. اما بعد باید چه‌کار کرد؟ در حالی که تصمیم گرفتن برای کنترل سلامت، گام مهمی محسوب می‌شود، اما شروع این کار می‌تواند سخت و دلهره‌آور باشد. بنابراین باید فضای آشپزخانه را کاملا تغییر دهید و همه‌چیز را بر اساس سبک زندگی جدیدی که انتخاب کرده‌اید طراحی کنید تا متناسب با اهداف‌تان باشد.

غذاهای فرآوری‌شده، غلات تصفیه‌شده مثل نان سفید و برنج، بسته‌های غذایی فریز شده و بستنی‌ها را از یخچال و آشپزخانه خارج کنید. بعد از آن، یخچال و آشپزخانه را با محصولات غذایی سالم و میان‌وعده‌های ساده پُر کنید.انتخاب و استفاده از روغن‌های سالم برای آماده کردن غذاهای مختلف، یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای شروع پخت‌وپز سالم و بدون ضرر است.

چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای مثل روغن زیتون و روغن کانولا، گزینه‌های خیلی مناسبی هستند چون مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که این روغن‌ها می‌توانند کلسترول بد خون را کاهش دهند.چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای مثل روغن ذرت و آفتابگردان، حاوی امگا ۳ و امگا ۶ هستند و توانایی این را دارند که فشار خون و سطح تری‌گلیسیرید خون را کم کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *