تاثیر خواب ناکافی بر اضافه وزن

تاثیر خواب ناکافی بر اضافه وزن

کاهش مدت خواب ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و چاقی شما دارد. اگر می خواهید مانع بالارفتن وزن خود شوید پیشنهاد می کنیم خواب خود را کنترل کنید و خواب ناکافی نداشته باشید و از کم خوابیدن پرهیز کنید تا دچار ریزه خواری و اختلالات تغذیه ای در طول روز نشوید.

آیا میدانستید که در صورت کم خوابی حتی به اندازه نیم ساعت، ممکن است دچار اضافه وزن شوید؟! یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که از دست دادن ۳۰ دقیقه از خواب شبانه می‌تواند باعث افزایش وزن شما و اختلال در سوخت‌وساز بدنتان شود. بسیاری از افراد در طول هفته کم می‌خوابند و فکر می‌کنندبا خوابیدن آخر هفته می‌توانند این کمبود را جبران کنند. اما کم خوابیدن در شبانه‌روز باعث اختلال بلندمدت در سوخت‌وساز بدن می‌شود که ممکن است دیابت نوع ۲ را به‌وجود بیاورد، یا آن را تشدید کند.کم‌خوابی در جوامع جدید، بسیار شایع است و تنها در دهه اخیر است که محققان به عواقب منفی کم‌خوابی در سوخت‌وساز بدن پی برده‌اند.

آنها بر این باورند که کم‌خوابی در میان افراد مبتلا به دیابت، نقش منفی مهمی ایفا می‌کند و باعث چاقی مفرط در آنان می‌شود. محققان می‌گویند که پرهیز از کم‌خوابی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر کم کردن چاقی شکمی و بهبود وضعیت سوخت‌وساز بدن داشته باشد و خواب مناسب می‌تواند به کاهش وزن و کنترل دیابت هم کمک زیادی کند.

کاهش مدت خواب سبب افزایش میل به خوردن میان وعده‌های پرکالری و غذاهای ناسالم مانند غذاهای پرچرب و کربوهیدرات‌های تصفیه شده در هنگام صبح و در طول روز می‌شود.

کاهش مدت خواب سبب کاهش دمای بدن تا میزان ۵ درجه سانتی‌گراد شده که این امر خود سبب کاهش انرژی مصرفی بدن می‌شود و در نتیجه سبب افزایش وزن بدن در طولانی مدت می‌گردد.

خواب ناکافی سبب به هم خوردن الگوی دریافت وعده‌های غذایی می‌شود. حذف صبحانه در افرادی که در طول شب کمتر می‌خوابند بیشتر از افرادی است که به میزان کافی در طول شب استراحت می‌کنند. در عوض، این افراد به جای وعده‌های اصلی از میان وعده‌های ناسالم به ویژه در هنگام عصر و شب استفاده می‌نمایند. بنابراین این افراد در هنگام صبح گرسنه نیستند. بنابراین صبحانه را حذف و میان وعده در صبح را جایگزین وعده اصلی صبحانه می‌کنند. بنابراین عادات میان وعده با کاهش مدت خواب با عادات ناسالم جایگزین کردن میان وعده به جای وعده‌های اصلی غذا ارتباط دارد. از آنجا که میان وعده‌ها از لحاظ تغذیه‌ای پرکالری و حاوی مواد مغذی کمی هستند، خواب ناکافی سبب کاهش دریافت مواد مغذی و افزایش دریافت انرژی و در نتیجه بروز چاقی می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *