تاثیر داروی صرع بر نقص مادرزادی جنین

نقص مادرزادی جنین با مصرف داروی صرع

نقص مادرزادی جنین با مصرف داروی صرع

طبق جدیدترین تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف داروی صرع باعث ایجاد نقص مادرزادی در جنین می شوند بنابراین در این دوران تا جای ممکن از داروهای ضد صرع استفاه کنید.

براساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی انجمن آمریکایی عصب‌شناسی به چاپ رسیده است، نتایج جدید، نشان می‌دهند که مطالعات گذشته کامل نبوده‌اند. در این پروژه، شرکت‌کنندگان دوبرابر شرکت‌کنندگان تحقیق گذشته بودند و مشخص شد که صرفا زنان بارداری که از داروی ضدتشنج لاموتریجین استفاده می‌کنند، نوزاد لب‌شکری به دنیا نمی‌آورند.

در گذشته این دارو را عامل ایجاد شکاف لب و کام در نوزادان می‌دانستند. در این پروژه، محققان بیش از ۱۰ میلیون تولد را طی ۱۶ سال مورد بررسی قرار دادند. از میان این تعداد، ۲۲۶ هزار و ۸۰۶ نوزاد دچار نقص‌های مادرزادی شدند. و از میان این تعداد، فقط ۱۴۷ نوزاد طی سه ماهه اول بارداری در معرض داروی لاموتریجین قرار داشتند.

براساس آمار کلی در جهان، از هر ۷۰۰ نوزاد، یک نوزاد با شکاف لب یا کام متولد می‌شود یعنی ۰.۱۴ درصد. اما متخصصان توصیه می‌کنند که مادران بارداری که مبتلا به صرع هستند، از هر داروی ضدتشنجی که استفاده می‌کنند، به شکاف لب و کام در نوزاد اهمیت داده و آزمایش‌های غربالگری مربوطه را انجام دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *