تاثیر وابستگی به سیگار در ابتلا به سرطان ریه

تاثیر وابستگی به سیگار در ابتلا به سرطان ریه

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه بهتر است دور سیگارکشیدن را خط بکشید. برخی افراد سیگاری بلافاصله پس از بیدارشدن شروع به استعمال دخانیات میکنند این کار ریسک ابتلای آن ها به سرطان را افزایش خواهد داد. میزان وابستگی به نیکوتین می تواند پیامدهای ناگواری برای سیگاری ها در برداشته باشد.

براساس مطالعه‌ای که Journal of the National Cancer Institute منتشر کرده است، خطر ابتلا به سرطان ریه با زمان اولین سیگار در روز (TTFC) مرتبط است. به نظر محققان، نشانگرهای استاندارد وابستگی به نیکوتین شامل مواردی مثل تعداد سیگار در روز، مدت زمان سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض تجمعی (‌در سال) می‌شوند؛

اما یک نشانگر اعتیاد دیگر، یعنی زمان اولین سیگار در روز (TTFC) می‌تواند با خطر ابتلا به سرطان ریه در بین همه سیگاری‌ها مرتبط باشد. محققان در این مطالعه به بررسی پرسش‌نامه‌هایی پرداختند که توسط افراد سیگاری پر شده بود. در این پرسش‌نامه از افراد سیگاری سوال شده بود که معمولا اولین سیگارشان را در روز، چند دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب روشن می‌کنند؟ ۵ دقیقه یا کمتر، ۶ تا ۳۰ دقیقه، ۳۱ تا ۶۰ دقیقه و بیشتر از ۶۰ دقیقه بعد از بیدار شدن. نتایج نهایی نشان داد که هرچه زمان اولین سیگار در روز (TTFC) به بیدار شدن نزدیک‌تر باشد، خطر ابتلا به سرطان هم بیشتر می‌شود. محققان معتقدند که اگرچه نتایج نهایی نشان‌دهنده ارتباط بین خطر ابتلا به سرطان و زمان اولین سیگار در روز (TTFC) است، اما به مطالعات آینده‌نگرانه و مبتنی بر غربالگری دقیق‌تر نیاز داریم.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *