تقویت دستگاه ایمنی بدن با برخی روش ها

تقویت دستگاه ایمنی بدن با برخی روش ها

دستگاه ایمنی بدن در مقابل مولکول های بیگانه و بیماری زا واکنش نشان میدهد و اجازه نمیدهد آن ها به داخل بدن نفوذ کرده و ما را بیمار کنند. اگر می خواهید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید بهتر است با برخی عوامل تغذیه ای تاثیرگذار در این زمینه آشنا شوید.

بعضی از چربی‌ها برای ساختن سلول‌ها و تولید پروستاگلاندین‌هایی (ترکیبات شبه‌هورمونی) که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، ضروری هستند و می‌توانند با تکثیر گلبول‌های سفید خون، از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت کنند. چربی‌های اشباع‌نشده گیاهی، خیلی بهتر از چربی‌های اشباع‌شده حیوانی هستند، چون چربی‌های حیوانی توانایی گلبول‌های سفید خون برای مقابله با باکتری‌ها را کم می‌کنند. از چربی‌های ترانس هم که در بیشتر غذاهای فرآوری شده یافت می‌شوند، دوری کنید.

دستگاه ایمنی بخشی از بدن است که وظیفهٔ شناسایی سلول ها و مولکول های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی خطر کردن آن ها را برعهده دارد.

انسان در محیطی زندگی می کند که عوامل و میکروارگانیسمهای بیماری زای متعددی سلامتی وی را بطوردائم تهدید می کند. پوست و پرده های مخاطی به نوان یک سد حفاظتی از ورود این عوامل به بدنجلوگیری می نمایند. با وجود این ، عبور عوامل بیماری زا از نواحی آسیب دیده و ضعیف این سد حفاظتیامکان پذیر می باشد.

۱۰قاشق چای‌خوری شکر، توانایی گلبول‌های سفید خون برای مقابله با باکتری‌ها را به‌شدت ضعیف می‌کند. پس به‌جای شکر، از شیرین‌کننده‌های طبیعی، به‌خصوص شیرین‌کننده‌های گیاهی استفاده کنید.روغن ماهی‌هایی مثل ساردین، برای ساختن سلول‌هایی که بتوانند با بیماری‌های مختلف مقابله کنند، ضروری هستند. اسید چرب امگا ۳، نقش مهمی در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و حتی می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

ویتامین C که به میزان زیادی در میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت وجود دارد، فعالیت فاگوسیت‌های خون که برای هضم غذاها لازم هستند را تقویت می‌کند. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و باید هر روز با خوردن غذاها تامین شود.برای کمک به دفع عفونت‌های ویروسی، خیلی مفید است که حدود ۸۵ گرم در روز بادام با پوست بخورید. بادام، عناصر مفیدی دارد که توانایی سلول‌های سفید خونی را برای تشخیص ویروس‌ها بالا می‌برد. یک مشت بادام همراه صبحانه گزینه خیلی خوبی است.

سیر و پیاز در سوپ، خورش یا غذاهای دیگر، منابع ضدویروسی قوی‌ای هستند که مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را بالا می‌برند. هویج و سیب‌زمینی شیرین هم از سبزیجاتی هستند که می‌توانند به قوای بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی کنند. هویج و سیب‌زمینی شیرین، سرشاز از بتاکاروتن هستند که خاصیت ضدالتهابی دارند و میزان تولید سلول‌های سفید خون را بیشتر می‌کنند.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.