توضیحات چشم پزشکی درباره دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی

توضیحات چشم پزشکی درباره دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی

دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا به عنوان یک مشکل عمومی  چشم شناخته شده است که منجر به کاهش دید مرکزی می شود. دژنراسیون ماکولا ممکن است منجر به کوری کامل نگردد، زیرا بر روی بینایی تاثیر نمی گذارد. علت این اختلال چشم، بدتر شدن ماکولا است. با توجه به تحقیقات در مورد انواع مختلف دژنراتیو ماکولا  دو نوع دژنراتیو ماکولا وجود دارد از جمله دژنراسیون ماکولا مرطوب و دژنراسیون ماکولا خشک.

دژنراسیون ماکولا خشک  که شایع ترین نوع این اختلال چشم است. این امر به دلیل رسوبات زرد کم رنگ که در زیر ماکولا ایجاد می شود، سبب آسیب زدن به شبکیه و همچنین از بین رفتن دید می شود. در ضمن، دژنراسیون ماکولا مرطوب زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی ناخواسته زیر ماکولا و شبکیه ایجاد می شود. اگر دژنراسیون ماکولا مرطوب دارید، ممکن است یک نقطه تاریک در مرکز بینایی دچار خونریزی شود. ماکولا مرطوب و خشک ممکن است بینایی محیطی را تحت تاثیر قرار ندهد. این اختلال چشم می تواند از مشاهده اشیائی که در مقابل شما است، جلوگیری کند، اما کوری کامل نخواهد داشت

دژنراسیون یک وضعیت پیشرونده چشم است و در طول زمان بدتر می شود. شاید، شما نمی دانید که این اختلال چشم در مراحل اولیه  وجود دارد. دژنراسیون ماکولا در لیست علت های کور رنگی  قرار دارد

برخی از علائم رایج دژنراسیون ماکولا عبارتند از:

اعوجاج خطوط مستقیم در بینایی
کاهش دید مرکزی
نیاز به روشنایی
مشکل در تطبیق با نور کم
دشواری تشخیص چهره
سوزش
نقطه تار در دید

 

رتینوپاتی دیابتی

 

این به عنوان یک اختلال چشم جدی شناخته شده است که می تواند منجر به کاهش بینایی و کوری شود. البته، آن نیز به عنوان یکی از شایعترین علل نابینایی شناخته شده است که نباید نادیده گرفته شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ اتفاق می افتد. آزمایشات چشم سالم ابزار مهمی برای جلوگیری از این اختلال چشم هستند. رتینوپاتی دیابتی به علت آسیب به عروق خونی شبکیه در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. در حالی که فقط مشکلات بینایی خفیف دارید، نابینا شدن، چیزی است که شما از آن رنج می برید.

رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو دیابتی یک نوع رایج از رتینوپاتی دیابتی است. در مراحل اولیه، عروق خونی دچار خونریزی می شود. سه مرحله از رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو خفیف، متوسط ​​و شدید است و ممکن است به مرحله چهارم به نام رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو پیشرفت کند. بر طبق یک مطالعه، رتینوپاتی پرولیفراتیو دیابتی مرحله آخر رتینوپاتی دیابتی است که در آن برخی از عروق خونی جدید در داخل شبکیه رشد می کنند.

علائم و نشانه های رتینوپاتی دیابتی تا زمانی که آسیب در چشم شما ظاهر نشود رخ نمی دهد. برای جلوگیری از آسیب، سعی کنید سطح قند خون خود را کنترل کنید و آزمایشات منظم چشم انجام دهید. هنگامی که علائم و نشانه های رتینوپاتی دیابتی ظاهر می شوند، معمولا در هر دو چشم دیده می شوند و شامل موارد زیر می شوند:

دیدن نقاط تاریک
مشکل دیدن شب
از دست دادن بینایی
تاری دید
دشواری تشخیص رنگ


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *