
طرز تهیه مربا کیوی
تقریبا از تمامی میوه ها میتوان مرباهای بسیار خوشمزه تهیه کرد که در مطلب زیر طرز تهیه مربا کیوی برای علاقمندان به پخت مربا گذاشته شده است. این مربا بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد و علاوه به طرز تهیه این مربا به خواص دارویی این میوه نیز اشاره میکنیم امیدوارم که از پخت این مربا لذت ببرید.
مواد لازم و طرز تهیه مربا کیوی :
کیوی تقریبا رسیده و سفت : سه کیلوگرم
شکر : دو کیلوگرم
آب : سه پیمانه
وانیل : ۱/۳ قاشق چایخوری
رنگ سبز مجاز خوراکی : چهار قطره
آبلیمو : به میزان لازم
طرز تهیه :
کیوی ها را شسته، پوست آنها را خیلی نازک بردارید و هر یک را به قطر یک سانتیمتر برش بزنید.
شکر و آب را در قابلمه نسبتا بزرگی بجوشانید تا شربت غلیظ شود.
کیویها را در شربت خنک شده قرار داده آن را روی حرارت ملایم گذاشته تا بجوشد و وانیل را اضافه کنید.
این مربا برای پخت به زمان زیادی نیاز ندارند و برای جوش آمدن ۲۵ دقیقه کافی است.
شربت را امتحان کرده، آبلیمو را اضافه کنید. بعد از یکی، دو جوش دیگر ظرف را از روی حرارت برداشته و بگذارید مربا خنک شود. مربا را بعد از ۲۴ ساعت داخل شیشه ریخته و در یخچال بگذارید.
نکته :
برای خوش رنگ شدن این مربا، چهار قطره رنگ مجاز خوراکی به آن اضافه کنید.
میوههایی که برای مربا در نظر گرفتید تازه، سالم، بدون لک بوده و زیاد رسیده نباشد.
كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A’E’كلسيم’آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.
كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.
به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.
متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد’ مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.
كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ‘ از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.
جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ عدد از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل مي كنند.
كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.
كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ‘ دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.
سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوي كسب مي شود.
كيوي بمبي عليه استرس :
استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوي بخورد. ۴ عدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.



