مواد غذایی حاوی فولات

مواد غذایی حاوی فولات

برخی موادغذایی حاوی فولات می توانند در بهبود خلق و خوی شما موثر باشند فولات را در ماهی سالمون و اسفناج بیابید این دو ماده غذایی به میزان قابل توجهی فولات دارند و می توانند باعث ترشح هورمون سروتونین در بدن شوند.

ماهی سالمون جزء غذاهای فوق‌العاده‌ای است که نامش تقریبا در هر لیست غذایی وجود دارد و عجیب نیست که اینجا هم به اهمیت ماهی سالمون اشاره کنیم. در واقع، امگا ۳ که در ماهی سالمون و ماهی‌های چرب دیگر (ماهی تن، ماهی خال‌مخالی، ماهی کولی و…) وجود دارد، باعث می‌شود که سروتونین بیشتری در مغز ترشح شود که احساس خوبی در انسان‌ها ایجاد می‌کند.حتی یکی از مطالعات اساسی که بر روی ۱۵۰ هزار نفر انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که بیشترین میزان ماهی را می‌خورند، تا ۲۰ درصد کمتر از دیگران ممکن است افسردگی را در طول زندگی‌شان تجربه کنند.

اسفناج جزء سبزی‌های برگ‌داری محسوب می‌شود که سرشار از فولات است. در واقع، فولات نوعی ویتامین B است که می‌تواند کمک کند تا خلق‌وخوی پایین از بین برود و حتی توانایی فکر کردن انسان‌ها را بهتر کند. یکی از ویژگی‌های مهم اسفناج این است که می‌توان به‌صورت یخ‌زده از آن‌ها استفاده کرد چون مواد مغذی این سبزی‌ها بعد از منجمد شدن، از بین نمی‌رود.

اما یک نکته مهم وجود دارد که نباید فراموش کنید: فولات مثل همه ویتامین‌های B دیگر در بدن انسان ذخیره نمی‌شود و به همین دلیل است که برای بهره‌مند شدن از مزایای فولات باید دائما از غذاها یا خوراکی‌هایی استفاده کنید که حاوی فولات باشند. پس سعی کنید به‌جای استفاده تفننی اسفناج، اسفناج را در برنامه غذایی هفتگی خودتان قرار دهید تا دائما فولات بدن شما را تامین کند.

گوشت سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه‌های کارتنوییدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت‌های بدن شده و با جذب رادیکال‌های آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شوند از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می‌شود.

ـ سالمون سرشار از ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است.

ـ سالمون به دلیل داشتن امگاـ۳ قابل جذب، خاصیت ضدالتهابی داشته و اثر مطلوبی در کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد. این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروزحمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

ـ این ماهی یکی از بهترین منابع غیرلبنی ویتامین D است. میزان ویتامین D آن از دیگر ماهی‌ها بالاتر و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‌کند. ویتامین B۱۲ آن کم‌خونی همراه با عوارض عصبی را التیام‌ بخشیده و میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است، برای سنتز(تولید) هورمون‌های تیروئیدی نافع است.

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.