پرخاشگری کودک در محیط خانواده

 

پرخاشگری کودک ناشی از چه رفتارهایی در محیط خانواده صورت میگیرد؟مراقب نحوه صحبت کردنتان با کودک باشید ،اگر با وی بحث کنید یا تنش در محیط خانواده ایجاد کنید باعث پرخاشگری کودک خواهید شد ،برخی عوامل مهم در محیط خانواده باعث شکل گیری رفتارهای نابهنجار در فرزندتان خواهند شد .

تربیت و بزرگ کردن فرزند می‌تواند کاری بسیار لذت بخش و پاداش دهنده باشد. داشتن یک فرزند شاد، سرحال، سرزنده با رفتار و مهارت‌های مطلوب اجتماعی بسیار لذت بخش است اما چه می‌شود که برخی از والدین از نقش خود تا این حد خسته و فرسوده می‌شوند؟ حتی پس از تولد فرزندشان دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و نه تنها از تولد فرزندشان خوشحال نیستند بلکه ازدواج خود را نیز زیر سوال می‌برند. احساس ناکامی و بی‌کفایتی در تربیت فرزند وجودشان را فراگرفته و از خود می‌پرسند اشتباه از کسیت؟ از چیست؟ کجای کار اشکال داشته است؟ چرا کودکان با هم متفاوتند و چه می‌شود که کودکی پرخاشگر است،

ناسزا می‌گوید، لجبازی می‌کند، پر تحرک و کم تمرکز، مضطرب و وابسته می‌شود، کودکی دیگر خیال پرداز است، دروغ می‌گوید، بدون اجازه از کیف شما پول بر می‌دارد، نا فرمانی می‌کند، بدغذا و کم خواب است و … .چه می‌شود که بعضی از کودکان ساکت و آرام و شادند و از والدین خود حرف شنوی دارند، سرحال و پر انرژی هستند، خوب غذا می‌خورند، به طور کلی دوست داشتنی و جذاب و شیرینند؟ مشکلات رفتاری کودکان از ۳ مسئله نشات می‌گیرد:

۱. سرشت و ژن:البته توجه داشته باشیم که این عوامل قابل تغییر نیستند. مانند رنگ چشم، رنگ مو و …

۲. محیط خانواده

۳. جامعه موارد دوم و سوم نقش و اثرگذاری ما را می‌طلبد. در اینجا نقش شما به عنوان پدر و مادر پر رنگ‌تر و مشخص‌تر می‌شود.مسایل بسیاری از جمله کیفیت و چگونگی ارتباط والدین با یکدیگر،حالت هیجانی و احساسی والدین، تنش و فشار روانی در خانواده، مشاهده والدین و الگو برداری از آنان، ارزش‌ها، قوانین و تقسیم وظایف و قدرت در خانواده و نحوه دستور دادن تاثیر قابل توجهی بر خلق و خوی کودک می‎گذارد.

اجازه بدهید در مورد هر یک از این موارد به مرور بیشتر توضیح دهیم.

نحوه دستور دادن: گاهی دلیل نافرمانی کودک نوع بیان شماست.این جملات را بخوانید.شما از کدام جمله استفاده می‌کنید؟کدام جمله اثر گذارتر است؟ فرض کنید دیر وقت است و کودک شما مشغول تماشای تلویزیون، و شما از او می‌خواهید که تلویزیون را خاموش کند و برای خواب به اتاقش برود. -ساعت را نگاه کن وقت خواب است، بلند شو تلویزیون را خاموش کن و زود به رختخواب برو.

تلویزیون را خاموش می‌کنی یا بیام و دستت را بگیرم و پرتت کنم تو اتاقت و تلویزیونم تو سرت بشکنم، مگه کری یک ساعته دارم میگم پاشو برو بخواب -نگاه کن صبح شد پس کی می‌خوای تلویزیون رو خاموش کنی؟ از صبح روشنه، حتی دو دقیقه ام درس نخوندی -دختر مریم خانومو ببین چقدر ماهه، قشنگ درسشو می‌خونه، فقط یک ساعت تلویزیون تماشا میکنه ، شاگرد اول شده! تو چی؟ به فکر همه چی هستی به غیر از درس و مشقت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *