چاقی شکم در مردان کاهش آرتریت روماتوئید را بدنبال دارد!

چاقی شکم در مردان کاهش آرتریت روماتوئید را بدنبال دارد!

تاثیر چاقی شکم بر آرتریت روماتوئید

در مطلب زیر نظریه جدید دانشمندان در مورد بیماری آرتریت روماتوئید یا همان رماتیسم مفصلی گذاشته شده طبق این نظریه چاقی شکم در مردان باعث کاهش این بیماری در فرد می گردد.

آرتریت روماتوئید (به انگلیسی: Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است.و باتوجه به چاقی شکم مردان این بیماری کاهش پیدا میکند.

شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد است و معمولاً نوجوانان سنین میانسالی و در دهه‌های اول-سوم تا پنجم بروز می‌نماید و در زنان شایع‌تر است.

آرتریت روماتوئید مشخصاتی دارد که باعث تمایز آن با سایر انواع آرتریت‌ها (التهاب ودردمفاصل) می‌شود. بعنوان مثال آرتریت بصورت قرینه ‌است یعنی اگر یک زانو یا دست درگیر باشد به احتمال زیاد طرف مقابل نیز درگیر است.

میزان شیوع آرتریت روماتوئید، در حدود ۰/۵ تا یک درصد در جمعیت است (بین ۳/۰ تا ۲/۱ درصد) و زنان تقریباً سه برابر مردان مبتلا می‌شوند. میزان شیوع با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و تفاوت ابتلای زنان و مردان در گروه‌های سنی بالاتر، کم می‌شود.

شروع بیماری در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی شایع تر بوده، در ۸۰ درصد از کل بیماران، بین سنین ۳۵ و ۵۰ سالگی پدیدار می‌شود. میزان بروز آرتریت روماتوئید در زنان ۶۰ تا ۶۴ ساله، بیش از ۶ برابر زنان ۱۸ تا ۲۹ ساله‌است. اطلاعات جدید حاکی از روند کاهش یابنده بروز آرتریت روماتوئید می‌باشد. شیوع آن در آمریکای جنوبی و کشورهای بلوک شرق سابق بیشتر است.

بررسی‌های خانوادگی، نشانگر نوعی استعداد ژنتیکی هستند. به عنوان مثال، بستگان درجه یک افراد مبتلا (که بیماری آنها همراه با وجود آنتی بادی فاکتور روماتویید یا لاتکس است) ۴ برابر میزان مورد انتظار، دچار آرتریت روماتوئید شدید می‌شوند. در حدود ۱۰٪ بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید دارای یک خویشاوند درجه اول مبتلا هستند.

مطالعات اخیر یک تیم سوئدی که در مجله Rheumatology چاپ شده، نشان می‌دهد که خطر آرتریت روماتوئید در بین مردانی که شاخص توده بدن بالایی دارند، کم‌تر است. البته نکته مهم این‌جاست که این شرایط برای زنان صدق نمی‌کند. سرپرست این مطالعه می‌گوید که این وضعیت بیشتر به‌خاطر نوع تجمع چربی به حالت چاقی شکمی در بدن مردان اتفاق می‌افتد،

چون این نوع تجمع چربی می‌توانند تاثیر محافظتی در مقابل ابتلا به آرتریت روماتوئید داشته باشد. به نظر این متخصصان مردانی که شاخص توده بدن بالاتری دارند، در نسبت با زنان، خیلی بیشتر دارای چاقی شکمی یا چربی احشایی هستند. در واقع چربی شکمی انواع مختلفی از مولکول‌ها را تولید می‌کند که بر شکل‌گیری و گسترش التهاب در بدن تاثیر می‌گذارند.

در طول این مطالعه برای تعیین میزان تاثیری که اضافه‌وزن یا چاقی روی خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید می‌گذارد،‌ ۳۸۳ نفر از بین ۵۰۷۰۵ نفر انتخاب شدند. در نهایت مشخص شد مردانی که شاخص توده بدن‌شان بیشتر از ۲۵ کیلوگرم بر مجذور قد باشد، ۶۳ درصد کم‌تر به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *