آشنایی با مزایای درمانی گیاه رازک

آشنایی با مزایای درمانی گیاه رازک

از ویژگی های درمانی گیاه رازک چه میدانید؟ این گیاه فایده های زیادی برای بدن ما به همراه دارد. این گیاه برای رفع مشکلات قاعدگی، رفع مشکلات عصبی، رفع ورم مثانه و زخم معده و رفع بی خوابی نیز کاربرد دارد. با توصیه های متخصصین طب سنتی در مورد این گیاه آشنا شوید.

رازک گیاهی است علفی چندساله و بالا رونده. این گیاه دوپایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است.

۲- قسمت مورد استفاده گیاه مخروط‌های ماده (گل‌های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است.

۳- کاربرد عمده رازک در تولید آب جو به دلیل طعم تلخ آن است. عصاره‌ی رازک به عنوان طعم‌دهنده در غذا و صنعت نوشابه‌سازی مصرف می‌شود. در قدیم از خاصیت مدر بودن آن استفاده می‌شد.

۴- دیگر مصارف سنتی آن درمان انقباضات روده‌ای، بیماری سل، سرطان و التهاب مثانه بود.

۵-حمام کردن در وان زوائد حاصل از تخمیر رازک، تأثیر جوان کننده دارد و برای رفع مشکلات قاعدگی مؤثر است.

۶- برخی اوقات، در افرادی که رازک می‌چیدند، اثرات آرامبخش مشاهده می‌شد و به همین جهت از گل‌های رازک، به عنوان مسکن استفاده می‌کردند.

۷- گاهی نیز به منظور رفع مشکلات عصبی، گل‌های رازک را در بالش می‌گذاشتند. عصاره برخی از انواع رازک به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی، در فرآورده‌های پوستی به کار می‌رود.

۸- رازک اثر آرامبخشی دارد؛به خصوص هنگامی که همراه با آرامبخش‌های دیگر گیاهی مصرف می‌شود.

۹- رازک همچنین در درمان بدخوابی عصبی و استرس‌ها نیز استفاده می‌شود.

۱۰- رازک به صورت دم کرده با مزه تلخ به عنوان مقوی معده، محرک اشتها و افزایش ترشحات معده کاربرد دارد. اسیدهای تلخ آن شامل لوپولون و هومولون دارای خواص ضد میکروبی است.

۱۱- در طب عوام از دم کرده آن جهت درمان زخم معده و به عنوان ضد ورم مثانه استفاده می‌شود.

۱۲- برای تهیه چای رازک کافی است یک لیوان آب در حال جوشیدن را روی نیم گرم له شده یا پودر گیاه ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.

۱۳-رازک باید دور از نور و در هوای سرد نگهداری شود. حداکثر مدت نگهداری آن یک سال است.

۱۴- مصرف رازک ممکن است در بعضی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند که علت آن گرده‌های گیاه است.

۱۵- چای یا دم‌کرده رازک را بهتر است شب‌هنگام یا قبل از خواب مصرف نمود تا بتوان خواب آرام‌تری داشت. این میزان مصرف را می‌توان تا سه بار در روز تکرار کرد.

۱۶- خواص گیاه رازک به طور چشمگیر به نو یا کهنه بودن آن ارتباط دارد، چون مواد موجود در آن با گذشت زمان اکسید می‌شود.مثلا مصرف تازه گل‌های ماده برای رفع بدخوابی بسیار مؤثر است؛ در صورتی که خشک‌شده گل‌های ماده برای پر کردن بالش افرادی که دارای بی‌خوابی هستند مناسب می‌باشد. گل‌های خشک ماده در این بالش‌ها باید هر دو سه ماه یک بار تعویض شود چون گل‌های خشک کهنه رازک دارای خاصیت محرک می‌باشند.

۱۷- برای رفع بی‌خوابی بهتر است از گل‌های ماده تازه، خشک شده تازه و یا گل‌های فریزشده استفاده کرد. در این صورت روی دو قاشق چایخوری از گل‌ها یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه صاف کرده و میل نمایید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *