آشنایی با ویژگی های اسیدچرب امگا3

آشنایی با ویژگی های اسیدچرب امگا3

 

آیا از فواید مصرف اسید های چرب امگا۳ اطلاع دارید و با منابع خوراکی آن ها آشنایی دارید؟ اگر می خواهید از ابتلا به اختلال دوقطبی، افسردگی و آلزایمر پیشگیری کنید بهتر است از اسیدهای چرب امگا۳ استفاده کنید. برخی منافع دریافت اسیدهای چرب امگا۳ در این مطلب ارائه خواهند شد.

اسیدهای چرب امگا۳، یکی از مهم‌ترین و مفیدترین ترکیبات خوراکی برای حفظ سلامت قلب و عروق هستند. به‌علاوه، امگا۳ می‌تواند از راه کاهش سطح تری‌گلیسرید یا همان چربی خون، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم کند. اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند میزان دردهای مفصلی را هم کاهش دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف حجم بالایی از اسیدهای چرب امگا۳، ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی و روانی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی و آلزایمر دارد. مصرف امگا۳ در دوران بارداری می‌تواند به رشد مغزی بهتر جنین هم کمک کند. این چربی مفید با بهبود عملکردریه‌ها باعث کم شدن خطر ابتلا به آسم یا تشدید آن هم می‌شود. گنجاندن غذاهای سرشار از امگا۳ در برنامه غذایی بچه‌ها هم می‌تواند شانس ابتلا به بیش‌فعالی را در آنها کاهش دهد. ما می‌توانیم امگا۳ را علاوه بر مکمل‌های غذایی آن از طریق مصرف انواع ماهی و غذاهای دریایی، روغن‌های گیاهی مانند کانولا و زیتون، گردو و زیتون، دریافت کنیم.

منافع اسیدهای چرب اومگا-۳

چربی خون (تری گلیسریدها): بر اساس شماری از بررسی‌ها، مکمل‌‌های روغن ماهی ممکن است میزان بالارفته تری‌گلیسیریدها را کاهش دهند. داشتن میزان بالای این نوع چربی خون یک عامل خطرساز برای بیماری قلبی است. بررسی‌ها نشان داده است که DHA به تنهایی نیز تری‌گلیسیریدها را کاهش می‌دهند.

سلامت قلبی- عروقی: به نظر می‌رسد اسیدهای چرب اومگا- ۳ خطر کلی مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. روغن ماهی ممکن است آریتمی (اختلال ریتم قلب) را کاهش دهند. و در افرادی که پس از حمله قلبی مکمل‌های روغن ماهی مصرف می‌کنند، خطر حمله قلبی بعدی کاهش پیدا می‌کند. به نظر خوردن یک یا دو بار ماهی در هفته به طور قابل‌توجهی خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

آرتریت روماتوئید:شماری از بررسی‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌های روغن ماهی (EPA و DHA) سفتی و درد مفصلی را در آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهند. همچنین به نظر می‌رسد مکمل‌های اومگا-۳ کارآیی داروهای ضدالتهابی را افزایش دهند.

افسردگی: پژوهشگران نشان داده‌اند در فرهنگ‌هایی که مصرف غذاهای با میزان بالای اومگا- ۳ رایج است، میزان افسردگی کمتر است. به نظر می‌رسد روغن ماهی اثرات داروهای ضدافسردگی را تشدید کنند. روغن ماهی ممکن است علائم افسردگی را در اختلال دوقطبی کاهش دهد.

بهداشت پیش از زایمان: بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی EPA و DHA در حین بارداری سلامت زنان باردار و رشد کودکان‌شان را تقویت می‌کند. به نظر می‌رسد DHA برای رشد بینایی و عصبی نوزادان اهمیت داشته باشد.

آسم: شواهدی بیانگر آن است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد اومگا-۳ التهاب را یک عامل اصلی ایجاد آسم است، کاهش می‌دهد. با این حال بررسی‌های بیشتر لازم است تا مشخص شود که آیا مکمل‌‌های روغن ماهی در بیماران آسمی کارکرد ریه را بهبود می‌بخشند یا میزان دارویی که بیماران برای کنترل بیماری‌شان نیاز دارند، کاهش می‌دهند یا نه.

اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD): برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که روغن ماهی علائم ADHD را در برخی از کودکان کاهش می‌دهد و کارکرد شناختی آنها را بهبود می‌بخشد. با این حال پژوهش‌های بیشتری در این زمینه لازم است، تا تاثیر بخشی مکمل‌های اومگا- ۳ در این بیماری ثابت شود.

بیماری آلزایمر و زوال عقل: شواهد در این باره مقدماتی است، اما برخی از پژوهش‌ها بیانگر آن است که اسیدهای چرب اومگا-۳ ممکن است به حفاظت در مقابلبیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند. بررسی‌های اخیر همچنین به ارزیابی این امر پرداخته‌اند که آیا مکمل اومگا-۳ از نوع DHA می‌توانند روند زوال شناختی را در بیماری آلزایمر یا نقصان حافظه مربوط به سن را کاهش دهند یا نه.
یک بررسی اخیر نشان داد که DHA می‌تواند مکمل مفیدی در این مورد باشد و ممکن است اثرات مثبتی نقصان حافظه تدریجی مربوط به سن داشته باشد. با این حال پژوهش‌های بیشتری در این باره لازن است.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *