ارتباط مستقیم گلوتن با اختلالات خلقی

ارتباط مستقیم گلوتن با اختلالات خلقی

ایا از تاثیرات منفی مصرف گلوتن بر سلامت روان اطلاعی دارید و میدانید تا چه حد با مصرف موادغذایی حاوی گلوتن دچار اختلالات روحی مانند افسردگی خواهید شد؟به همین دلیل رژیم غذایی بدون گلوتن برای برخی افراد مبتلا به افسردگی توصیه می شود.

درحالی که درصد کمی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک هستند و نباید گلوتن مصرف کنند، اما بسیاری از افراد با حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی به زندگی خودشان ادامه می‌دهند. مصرف مقدار کمی از گلوتن در این افراد باعث مشکلات گوارشی، کاهش انرژی و بروز علائم افسردگی و اختلال اضطرابی می‌شود. با این‌حال، رابطه بین گلوتن و افسردگی تا چد اندازه جدی است؟ یکی از مطالعات منتشرشده در Alimentary Pharmacology & Therapeutics در سال ۲۰۱۴ میلادی، اثرات روان‌شناختی مصرف گلوتن را در افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی نشان داده است. در این مطالعه، ۲۲ نفر در مراحل مختلف از برنامه‌های غذایی متفاوت استفاده کردند. در مرحله اول، رژیم غذایی بدون گلوتن و با میزان کمی از FODMAPs (الیگوساکاریدهای تخمیری، دی‌ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی‌ال) به‌مدت ۳ روز برای آنان در نظر گرفته شد. این افراد در مرحله دوم از رژیم غذایی همراه با گلوتن، پروتئین وِی یا دارونما استفاده کردند.

محققان در پایان مطالعه از روش خاصی به‌نام پرسش‌نامه حالت-صفت شخصیتی اشپیلبرگر (STPI) برای ارزیابی وضعیت روان‌شناختی این افراد استفاده کردند. نتایج نهایی نشان دادند که نمرات افسردگی افرادی که از رژیم غذایی دارای گلوتن استفاده می‌کنند، بیشتر از کسانی است که در رژیم غذایی‌شان گلوتن وجود ندارد. البته همبستگی محکم‌تری بین بیماری سلیاک و افسردگی وجود دارد که به اثرات منفی گلوتن بر خلق‌وخو ارتباط پیدا می‌کند. یکی از مطالعات منتشرشده در Psychiatric Quarterly در سال ۱۹۹۸ میلادی نشان داد که یک‌سوم از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، به افسردگی نیز مبتلا هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.