بررسی اختلالات سلیاک و دیابت

بررسی اختلالات سلیاک و دیابت

می خواهیم در این بخش به بررسی اختلالات سلیاک و دیابت بپردازیم، این دو بیماری ژن های مشترکی دارند که می توانند در برخی افراد به طور مشترک پدید بیایند، اختلالات سلیاک و دیابت نیازمند در پیش گرفتن رژیم غذایی خاصی هستند، کودکان مبتلا به دیابت باید از نظر بیماری سلیاک برررسی شوند.

محققان دانشگاه کمبریج دریافته‌اند که رابطه معناداری بین سلیاک (عدم تحمل گلوتن موجود در گندم) و دیابت نوع ۱ وجود دارد. برای نشان دادن این رابطه، مطالعه‌ای روی DNA ۲۲ هزار اروپایی صورت گرفت که ۸ هزار نفر آنها مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ هزار و ۵۶۰ نفر از آنها هم مبتلا به بیماری سلیاک بودند.

اسمیت و تیم تحقیقاتی‌اش روی ژن‌های موثر بر ابتلا به سلیاک و دیابت نوع ۱ تمرکز کردند تا متوجه بشوند آیا گروهی از این ژن‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی دارند یا خیر. نتیجه این مطالعه ثابت کرد که چهار ژن سلیاک با دیابت نوع ۱ و دو ژن دیابت هم با سلیاک مرتبط هستند. این ژن‌های مشترک، گاهی فقط ابتلا به سلیاک یا دیابت را در پی داشتند

و گاهی هم، هم باعث ابتلا به دیابت می‌شدند و هم سلیاک. سلیاک و دیابت نوع ۱، هردو جزو بیماری‌های خودایمن هستند که ژن‌های مشترکی می‌توانند در ابتلا به آنها نقش داشته باشند. از این رو، معمولا به والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ توصیه می‌شود که تست بیماری سلیاک را هم بدهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *