از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی و آلزایمر چه میدانید؟

از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی و آلزایمر چه میدانید؟

ارتباط ریسک فاکتورهای بیماری قلبی با آلزایمر

هر بیماری یک سری ریسک فاکتور مربوط بخود را دارد بطور مثال ریسک فاکتورهای بیماری قلبی چاقی و سیگار کشیدن می باشد که تاثیر بسیاری بر روی این بیماری می گذارد از نظر دیگر در مطلب زیر از ارتباط بین ریسک فاکتور بیماری قلبی و بیماری بسیار شایع آلزایمر مطالب جدیدی ارائه گردیده است که این نتایج حاصل تحقیقات بسیار جدید دانشمندان می باشد که در زیر بررسی گردیده و برای شما قرار داده شده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با انتشار مقاله‌ای در مجله Radiology، نتایج جدیدی درباره احتمال وجود ارتباط بین ریسک‌فاکتورهای بیماری قلبی، با آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل، ارئه کردند. آن‌ها می‌گویند که ریسک فاکتورهای بیماری قلبی مثل سیگار کشیدن و چاقی، به مغز هم آسیب می‌رسانند و در نتیجه،

باعث انواع اختلالات شناختی می‌شوند. در این مطالعه بر بخش‌های به‌خصوصی از مغز مثل هیپوکامپ تمرکز شده است که نقش مهمی در حافظه افراد دارند. آنان با تحلیل اطلاعات مربوط به بیش از ۱۶۰۰ نفر از بزرگسالان، دریافتند که ابتلا به دیابت در طولانی‌مدت باعث کوچک شدن حجم مغز می‌شود. سیگار کشیدن و چاقی هم بخش‌هایی از مغز را دچار اختلال می‌کنند

و حجم قسمت‌هایی از مغز را کوچک می‌کنند، که نقش مهمی در وضعیت حافظه، رفتارهای اجتماعی و واکنش‌های احساسی افراد دارد. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد که کوچک شدن حجم این بخش‌های خاص مغز، باعث بروز زودهنگام اختلال‌های شناختی در دوره سنی بعد از۵۰ سالگی یا حتی قبل از ۵۰ سالگی می‌شود.

باتوجه به شیوع بیماری عروق کرونر درسراسر جهان و کشورما که شایعترین علت مرگ ومیر رانیز تشکیل می دهند .تقریبا در تمام نقاط جهان بیماری های قلبی و عروقی در راس علت مرگ و میر قرار می گیرند.شناخت عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای ماژوربیماری قلبی و عروقی و لزوم پیشگیری و کنترل این عوامل خطر و به حداقل رساندن اثرات بد آنها اهمیت مضاعفی پیدا می کند.وجود هر کدام ازاین ریسک فاکتورهای ماژور می تواند همراه با یا بدون یک زمینه فامیلی و خانوادگی و نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی ریسک ابتلای بیماری قلبی و عروقی را چندین برابر افزایش دهد یا سبب تشدید یا تسریع بیماری قلبی شود .

هر چند وجود یک یا چند ریسک فاکتور دریک فرد لزوما به معنای ابتلای به بیماری قلبی نمی باشد و هم چنین کنترل یک عامل خطر به معنای عدم ابتلای به بیماری قلبی و عروقی نمی باشد .اما کنترل این ریسک فاکتورهای ماژور مثل استعمال سیگار افزایش کلسترول خون پرفشاری خون و….دیابت و چاقی هر کدام می تواند ریسک بیماری قلبی و عروقی را به حداقل برساند و سرعت پیشرفت بیماری یا علایم بیماری و عوارض آنرا کنترل کرد.

اما موضوعی که دراین مقاله بدنبال توضیح و تشریح آن در شرایط کنونی هستم این است در مطب و بیمارستان و بخش های ویژه یا در خانواده ها با سوالی از طرف بیمار یا اطرافیان مواجه می شوم که بیمار هیچکدام ازعوامل خطر شناخته شده و مرسوم را نداشته چرا دچار سکته قلبی شده است ؟ چرا یک فرد جوان یا خانم جوان وفعال بدون هیچ ریسک فاکتوری دچار حمله قلبی شده است ؟

امروزه درطب مدرن و با انجام یک سری آزمایش های پیشرفته دربیمارانی که درسنین پایین و بدون ریسک فاکتورهای شناخته شده دچار سکته و حمله قلبی شده اند یکسری ریسک فاکتورهای جدید شناخته شده اند که شناسایی و کنترل این عوامل خطر جدید در حال تکامل و پیشرفت است و در آینده نزدیک بیشتر راجع به آنها خواهید شنید .

علیرغم اهمیتی که هیپر لیپیدمی دارد فقط در ۵۰درصد موارد سکته قلبی افزایش کلسترول دیده می شود یا در ۲۰ درصد موارد سکته قلبی هیچ ریسک فاکتور شناخته و آشکاری ندارند.فقط ۲۰درصد خانم ها سیگاری هستند.اما در کسانی که سیگار می کشند شیوع بیماری عروق کرونر دو تا سه برابر افزایش می یابدوحتی مصرف یک تا چهار نخ سیگار شانس بیماری کرونر افزایش می دهد. ۳۵-۴۰ درصد مرگ سیگاری ها بیماری های قلبی و عروقی است .


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.