از هفته شانزدهم بارداری چه میدانید؟

از هفته شانزدهم بارداری چه میدانید؟

اتفاقات هفته شانزدهم بارداری

در مطلب زیر در مورد اتفاقات هفته شانزدهم بارداری صحبت شده است در این هفته استخوان های کودک همچنان در حال رشد است و همچنان وزن و قد او نیز به رشد خود ادامه میدهد.

استخوان‌های ظریف کودک در حال رشد است و از حالت ترد و غضروفی خارج شده و قوی می‌گردد. با این وجود، استخوان‌ها تا حدودی انعطاف خود را حفظ می‌کنند تا راحت‌تر از کانال تولد عبور کنند. بند ناف با یک سیاهرگ و دو سرخرگ کاملا تکامل یافته و با ماده‌ی لزج وارتون( مایعی غلیظ که بند را لغزنده می‌کند تا آزادانه به دور کودک بچرخد) پوشیده شده است. با این حال، اگر کودک شما دختر است، همین هفته صدها هزار تخمک در تخمدان او جای می‌گیرند، نوه‌های آینده‌!

از هفته پیش که چنگ می‌زد حالا هم بند ناف را می‌گیرد، اما خوب خیالتان راحت باشد کاری از پیش نمی‌برد قدرتش به آنجا نمی‌رسد که بخواهد به بند ناف آسیبی برساند. برخی از اعضای بدن او مدت زیادی است که کارشان را آغاز کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون است و دیگری مجاری ادراری. قلب هم که با سرعت باورنکردنی در طول روز ۲۵ لیتر خون را پمپاز می‌کند.

چشم‌ها و گوش‌هایش به تدریج به دنبال محل مناسب خود می‌گیرند و دیگر تا زمان پیدا کردن مکان مناسب چند وقتی باقی نمانده است. با این حال چشم‌هایش به آرامی حرکت می‌کند و گوش‌هایش را می‌توانید در اطراف سرش ببندید. اگرچه بند ناف فعلاً همه نیازهای بدن او را تأمین می‌کند و از این وضع هم شکایتی ندارد با این حال صفرا درون معده‌اش ترشح می‌شود.

پاهایش بلندتر شده و حالا در حال شنا کردن در کیسه آب شماست و احتمالاً لبخندی هم از روی رضایت بر لب دارد. او از این هفته به بعد به عنوان یک شخصت مستقل شناخته می‌شود به دلیل اینکه اثر انگشت‌ها خودشان را در سر انگشتان نشان می‌دهد. سیستم دفاعی او در این هفته شکل می‌گیرد و می‌تواند از خودش دفاع کند. کلیه‌هایش هم مثل ساعت کار می‌کند و ادرار را دفع می‌کند.یادتان می‌آید گفتیم روی سر جنین کرک‌هایی شبیه کرک هلو در آمده است به این کرک‌ها  «لانگو» می‌گویند.

می‌خواهید بدانید که او چقدر قد کشیده و چند گرم به وزنش اضافه‌شده، او باید در حدود ۱۱ تا ۱۴ سانتیمتر قد کشیده و چند گرم ناقابل به اندازه ۲۰ تا ۳۰ گرم هم از هفته پیش تاکنون وزن اضافه کرده باشد.

قد: ۱۳.۵ سانتی متر

وزن: ۱۵۸ گرم


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *