اصول مصرف غلات سبوس‌دار

اصول مصرف غلات سبوس‌دار

مصرف غلات یکی از مهمترین توصیه های متخصصین تغذیه به بیمارانشان است. اگر در رژیم لاغری به سر میبرید مصرف غلات سبوس دار را فراموش نکنید چون باعث احساس سیری و  کاهش بروز بیماری قلبی در بدنتان خواهد شد.

یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای که همواره از سوی متخصصان تغذیه مطرح می‌شود، جایگزین کردن غلات سبوس‌دار یا آرد کامل با غلات تهیه‌شده از آرد سفید و تصفیه‌شده است. اما چرا؟ یکی از دلایل توصیه به مصرف غلات سبوس‌دار، این است که این محصولات دارای فیبر غذایی بالایی هستند.

از این رو، برای مدت زمان بیشتری در معده ما باقی می‌مانند و دیرتر، هضم و جذب بدن می‌شوند. به‌همین خاطر هم می‌توانند حس سیری را برای ‌مدت طولانی‌تری به ما القا کنند. از این رو، به افرادی که رژیم لاغری دارند یا دوست ندارند که چاق بشوند، توصیه می‌شود که حتما جو دوسر را در وعده صبحانه یا شام خود بگنجانند و حتما از نان‌های سبوس‌دار، برنج و ماکارونی قهوه‌ای در برنامه غذایی خود کمک بگیرند. به‌علاوه، شما می‌توانید با مصرف نان‌های تست و ساندویچی سبوس‌دار، ساندویچ‌های سالم و مغذی‌تری هم آماده کنید. استفاده از آرد ذرت و جو برای تهیه کیک‌های خانگی، از دیگر راه‌های گنجاندن حجم بیشتری از غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی است.

غلات کامل به تدریج جذب شده و متابولیز می شوند. درحالیکه آردهای غلات فرآوری شده به سرعت جذب می شوند که این امر منجر به افزایش انسولین و قند خون می شود.

مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف غلات کامل از جمله نان، حبوبات و پاستا موجب کاهش بروز بیماری قلبی و بیماری قلبی مرتبط با مرگ می شوند.

همچنین در مطالعه اخیر محققان مشخص شد افرادی که حداقل سه وعده در روز غلات حاوی سبوس می خورند ۲۰ درصد کمتر در معرض مرگ زودهنگام در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز غلات کامل می خوردند، قرار داشتند.

بعلاوه مصرف سه وعده در روز غلات کامل با کاهش ۱۴ درصدی مرگ ناشی از سرطان و کاهش ۲۵ درصدی ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

همچنین مصرف غلات کامل می تواند برای سلامت چشم ها هم مفید باشد. طبق اعلام انجمن چشم کالیفرنیا، شاخص گلوکز پایین غلات کامل می تواند به کاهش ریسک دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، کمک کند. همچنین وجود ویتامین E، روی و نیاسین در غلات کامل می تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند.

به گفته کارشناسان، مصرف غلات کامل می تواند موجب احساس سیری بیشتر در فرد شده و در نتیجه منجر به لاغری شود


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.