اصول و قوانین میوه خوردن

اصول و قوانین میوه خوردن

برخی از علاقه مندان به طعم میوه از میوه های خشک استفاده میکنند، می خواهیم تفاوت بین میوه خشک و میوه تازه را بفهمیم. ارزش غذایی کدامیک بیشتر است؟ نظر متخصصین تغذیه در این باره چیست. با اصول میوه خوردن در این بخش آشنا خواهید شد.

عادت به خوردن میوه‌ها در بین افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد، میوه‌های تازه را دوست دارند و برخی دیگر، میوه‌های خشک را. برخی ترجیح می‌دهند که آبمیوه بخورند و برخی دیگر به خوردن میوه‌های کمپوت‌شده، علاقه نشان می‌دهند. اما نظر متخصصان در این باره چیست؟ متخصصان تغذیه بر این باورندکه اگر فردی از نظر گوارشی یا جویدن میوه‌های تازه، مشکلی نداشته باشد، بهتر است که میوه را کامل و تازه مصرف کند. میوه‌ها در حالت تازه‌خوری دارای قند فروکتوز، آب، کالری و فیبر متناسبی هستند. زمانی که میوه‌های تازه به میوه‌های خشک تبدیل می‌شوند، میزان آب و فیبر آنها پایین می‌آید و در عوض،قند و کالری‌شان بالا می‌رود و این خبر خوبی برای افراد مبتلا به اضافه‌وزن یا بیماران دیابتی نخواهد بود. با تبدیل میوه به آبمیوه هم، حجم میوه مصرفی بالا می‌رود و در نتیجه، کالری بیشتری به بدن می‌رسد. کمپوت‌ کردن میوه‌ها باعث از دست رفتن مقداری از ویتامین‌های حساس به حرارت، مخصوصا ویتامین C می‌شود.

از این رو، تنها به افرادی که مشکلات گوارشی حاد دارند و نمی‌توانند میوه‌های خام را تحمل کنند، توصیه می‌شود که میوه‌ها را بدون شکر، کمی حرارت دهند. مصرف آبمیوه و پوره میوه هم تنها به سالمندان و کودکانی که توانایی جویدن میوه را ندارند، توصیه می‌شود. میوه خشک هم تنها برای موارد ضروری مانند سفر یا محل کار که دسترسی به میوه تازه وجود نداشته باشد، توصیه خواهد شد.

تحقیقات نشان داده است مواد مغذی میوه وقتی به خوبی جذب بدن می‌شود که ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت قبل از غذا یا در میان‌وعده‌ها میل شود. ‏کسانی که از میوه به‌عنوان دسر و پس‌از صرف غذا استفاده می‌کنند، بدانند میوه‌ها حاوی آب طبیعی هستند و همچون غذاهای پروتئینی، نشاسته‌ای یا چرب نیاز به هضم طولانی مدت ندارند. به همین دلیل در میان وعده‌ها به دلیل خالی بودن معده، میوه کمی پس از خورده شدن از معده به روده وارد می‌شود، اما در وعده‌های اصلی، مواد غذایی به دلیل آن‌که باید مدتی را برای هضم بهتر در معده بگذرانند از ورود مستقیم میوه به روده جلوگیری کرده و این امر به ماندگاری طولانی مدت میوه در معده و تخمیر و اسیدی شدن میوه و در نهایت پری، سنگینی و ترشی و سوزش معده منجر می‌شود و اغلب کسانی که به مشکلات گوارشی همچون التهاب دستگاه گوارش، زخم‌معده و اثنی‌عشر دچار هستند، باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.‏

بیماران یا سالمندانی که مشکل سوء‌تغذیه یا سوءجذب دارند، باید بدانند به دلیل آن‌که میوه‌ها و سبزیجات پرفیبر بوده و به محض خروج از معده حرکات روده‌ها را تسریع می‌کند، مدت زمان ماندگاری غذا در روده‌ها را برای جذب مواد مغذی به حداقل رسانده و در نتیجه این گروه برای نفع بیشتر از غذای اصلی باید میوه را در میان وعده‌ها میل کنند.‏


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *