افزایش وزن ناخواسته با فیبرومیالژیا

افزایش وزن ناخواسته با فیبرومیالژیا

با بالارفتن سن روند کاهش وزن و چربی سوزی نیز تغییر پیدا میکند . در دوران یائسگی نیز کاهش وزن به آسانی میسر نخواهد بود برخی بیماری ها نیز به صورت ناخواسته باعث بروز اضافه وزن می شوند از جمله می توانیم به فیبرومیالژیا اشاره کنیم.

وقتی که سن انسان‌ها بیشتر می‌شود، با کُند شدن متابولیسم مواجه می‌شوند. این وضعیت در ادامه باعث کُند شدن فرآیند هضم، کاهش توانایی سم‌زدایی کبد و آهسته شدن ترمیم بافت‌ها می‌شود. اما افزایش وزن، لزوما یکی از اثرات طبیعی ناشی از فرآیند پیری نیست.با این‌حال اگر با افزایش سن، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی را انتخاب کنید، و از غذاهای آماده تصفیه‌شده، فرآوری‌شده، شیرین و چرب استفاده کنید، قطعا با افزایش وزن نامطلوبی روبه‌رو خواهید شد.

یکی از نشانه‌های رایج فرسوده شدن قلب، احتباس مایعات است. در واقع، قلب فرسوده نمی‌تواند با سرعت و قدرت لازم پمپاژ را انجام دهد و در نتیجه مایعات به درون قلب برمی‌گردند. این وضعیت باعث می‌شود که حجمی از آب، در بافت‌های بیرون از رگ‌های خونی و در زیر پوست، تجمع کند و حالتی شبیه به افزایش وزن ایجاد کند.

یائسگی با علائم زیادی همراه است و یکی از این علائم که خانم‌ها را آزار می‌دهد، افزایش وزن ناخواسته است که در بخش‌های میانی بدن بیشتر بروز پیدا می‌کند. در واقع، در دوران یائسگی، هورمون‌های جنسی افزایش پیدا می‌کنند و وضعیتی را ایجاد می‌کنند که به هیپوتالاموس فشار می‌آورد و در نهایت باعث افزایش ذخایر چربی در بدن می‌شود.

فیبرومیالژیا از بیماری‌های است که باعث افزایش وزن ناخواسته می‌شود. علائم فیبرومیالژیا می‌تواند از لحاظ نظری بر هورمون‌های کورتیزول، تیروئید، سروتونین یا انسولین تاثیر بگذارد یا باعث رشد بیشتر بعضی هورمون‌ها شود. در این وضعیت، متابولیسم بدن کُند می‌شود و افراد مبتلا به این بیماری با افزایش وزن ناخواسته روبه‌رو می‌شوند.

علائم فیبرومیالژیا، می‌روند و می‌آیند. این علائم عبارت است از:

۱- درد مزمن عضلانی: این درد در تمام بدن انتشار می‌یابد. به طور کلی، درد در مفاصل، عضلات و تاندون ها و دیگر بافت‌های نرم به وجود می‌آید.

مناطق بروز درد در فیبرومیالژیا عبارتند از: پشت سر، بین تیغه شانه، بالای سینه، بالای شانه، جلوی گردن، قسمت بیرونی آرنج، قسمت بالای لگن، طرفین لگن و قسمت داخلی زانو

بیماران با درد بدن از خواب بیدار می‌شوند. برخی از بیماران در شب درد بیشتری را احساس می‌کنند. درد معمولا با فعالیت، هوای سرد و مرطوب، عصبانیت و استرس بدتر می‌شود.

۲- خستگی : غالبا افراد دارای فیبرومیالژیا، خسته هستند، حتی اگر یک خواب طولانی هم کرده باشند. بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دارای سایر اختلالات خواب مانند: سندرم پاهای بیقرار و آپنه خواب می‌باشند.

۳- افسردگی

۴- کم کاری تیروئید۵- بیماری لایم (نوعی بیماری آرتریت که به وسیله باکتری ایجاد می‌شود)

۶- سندروم روده تحریک پذیر

۷- مشکلات تمرکز و حافظه

۸- بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها

۹- لرزش و تپش قلب

۱۰- کاهش توانایی ورزش کردن

۱۱- سردرد تنشی یا میگرنی


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *