نکات مهم خوراکی زمان آلودگی هوا

نکات مهم خوراکی زمان آلودگی هوا

برخی نکات مهم خوراکی را زمان آلودگی هوا باید در نظر داشته باشید تا دچار مسمومیت و بیماری نشوید. ویتامین سی بهترین گزینه برای پیشگیری از بروز مسمومیت غذایی به شمار می رود همچنین نوشیدن شیر و مصرف محصولات لبنی نیز گزینه خوراکی مناسبی در است.

دوری همیشگی از هوای آلوده و جلوگیری از عواقب ناگواری که برای سلامتی انسان‌ها دارد، کار واقعا سختی برای اکثر افراد محسوب می‌شود. اما معنایش این نیست که باید بی‌تفاوت باشیم و فکر کنیم که سرنوشت ما همین است! بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C می‌تواند به بدن انسان‌ها کمک کند تا در برابر عواقب اجتناب‌ناپذیر آلودگی هوا، ایستادگی کنند.

در این مطالعه که توسط گروهی از محققان کالج سلطنتی لندن انجام شده است، ۲۰۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مثل آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) زیر نظر قرار گرفتند که به بیمارستان‌های مختلف لندن مراجعه کرده بودند.ضمن این‌که میزان آلودگی هوا در روزهای مراجعه این افراد را بررسی کردند.

نتایج نهایی، همان‌طور که انتظار می‌رفت، نشان داد که میزان مراجعه بیماران به بیمارستان در روزهایی که کیفیت هوا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، افزایش چشمگیری داشته است. نکته دیگری که محققان به آن دست یافتند، این بود: در روزهایی که سطح آلودگی هوا به بالاتر از حد متوسط می‌رسید، بیمارانی که ویتامین C کمتری در سیستم ایمنی بدن‌شان بود، خیلی بیشتر در بیمارستان بستری شده بودند.

هوای آلوده بخودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت ها ممانعت به عمل می‌آورند.

 

مهمترین آنتی اکسیدانها ویتامین‌های C , E- بتاکاروتن – سیلنیوم و روی می باشند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به‌طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و… ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است.

 

لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

 

اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر ۵/۱ درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *