اهمیت سروتونین برای مغز

اهمیت سروتونین برای مغز

از نحوه عملکرد سروتونین در مغزتان چه میدانید؟ این هورمون در مغز  چه کارهایی انجام میدهد؟ در این بخش به بررسی اهمیت سروتونین در مغز اشاره خواهیم کرد. در صورت کاهش سروتونین در مغز با مشکلاتی مانند اوتیسم، صرع، افسردگی و اضطراب مواجه خواهیم شد.

محققان Case Western Reserve University توانستند اولین مدل کاملی را بسازند که نقش سروتونین را در ساختار مغز و رشد مغزی تشریح می‌کند. سروتونین با نام ۵-هیدروکسی‌تریپتامین (۵-HT)هم شناخته می‌شود که نوعی نورومدلاتور مهم در رشد مغز است. ضمن این‌که در ساختار و عملکرد عصبی (سلول‌های عصبی) مدارهای مغزی هم اهمیت زیادی دارد. دکتر روبرتو فرناندز گالان،‌ مسئول این مطالعه، می‌گوید: «هدف ما در این پروژه، بستن شکاف علمی‌ای بودکه درباره نقش سروتونین در قشر مغزی وجود داشت؛ به‌خصوص جایی که به مدارهای مغزی، فعالیت الکتریکی و عملکرد آن مربوط می‌شد. برای اولین بار بود که ما توانستیم مدل حیوانی کاملی طراحی کنیم که از ژن‌ها تا رفتارها در آن ساخته شده بودند و به‌خصوص توانستیم سطح فعالیت شبکه عصبی را نشان دهیم که تا به امروز در بسیاری از مطالعات نادیده گرفته می‌شد».

این مطالعه از اهمیت سروتونین حمایت می‌کند که به‌واسطه ژن خاصی به‌نام Pet-۱ در مغز نگهداری می‌شود و نقش مهمی در عملکرد طبیعی نورون‌ها، سیناپس‌ها و رشد مناسب مدارهای مغزی دارد. اختلالات سروتونین با اوتیسم، صرع، افسردگی و اضطراب مرتبط است. به همین دلیل است که این مطالعه می‌تواند با روشن‌تر کردن نقش سروتونین در مغز، زمینه لازم برای درک بهتر نسبت به این بیماری‌ها یا درمان آن‌ها را فراهم کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *