بررسی خواص گل کلم و پیاز

بررسی خواص گل کلم و پیاز

در این بخش به بررسی خواص سبز یجات سفید مانند پیاز و گل کلم خواهیم پرداخت. اگر می خواهید از انواع سرطان های مزمن مانند سرطان پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه در امان بمانید بهتر است از مصرف گل کلم و پیاز در غذاهای روزمره خود غافل نشوید.

حتما شنیده‌اید که بهترین استراتژی برای دریافت اکثر ماده‌های مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری، این است که میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید؛ اما معنایش این نیست که باید خوردن سبزیجات سفید را کنار بگذارید! یکی از بررسی‌های اخیر Advances of Nutrition نشان می‌دهد که این سبزیجات سفید حاوی مواد مغذی ضروری و مواد مغذی گیاهی مفیدی هستند که کم‌تر جدی گرفته شده‌اند. ضمن این‌که مواد مغذی خیلی خوبی مثل ویتامین C، فیبر، پتاسیم، ویتامین D و کلسیم دارند.

گل‌کلم یکی از همین سبزیجات سفید است که هر یک فنجانش ۲۵ کالری دارد و منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت ویتامین C، ویتامین K و فیبر محسوب می‌شوند. گل‌کلم‌ها حتی مقداری از نیاز روزانه بدن به کلسیم، ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم را تامین می‌کنند. مطالعات متعددی نشان می‌دهند که خانواده کلم‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید دیگری مثل گلوکوزینولات و فلاونول هستند که می‌توانند بیماری‌های مزمن از جمله بعضی از سرطان‌ها را به خوبی التهاب‌های مزمن دفع کنند. افراد مختلف می‌توانند از گل‌کلم در املت، انواع سوپ‌ها، سالادها و حتی به‌عنوان سس پاستا استفاده کنند.

مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می‌دهد. محققان کانادایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ۵۲ درصد کاهش می‌دهد.

گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به” گلوکورافین”
وجود دارد که می‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و زخم‌معده پیشگیری کند.

سبزیجات سفید بعدی پیازها هستند که علاوه بر عطر و طعم خاصی که به غذاها می‌دهند، دارای مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی خاصی هستند که نقش مهمی در مبارزه با بیماری‌ها دارند. پیازها علاوه بر این‌که سرشار از ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن هستند، نوعی فلاونوئید به نام کوئرستین دارند که نقش مثبتی در مبارزه با بیماری آب‌مروارید، بیماری‌های قلبی-عروقی و بعضی از سرطان‌ها ایفا می‌کند. پیازها یکی از چاشنی‌هایی هستند که به خیلی از غذاها اضافه می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها به‌صورت سرخ‌کرده، کبابی، بوداده یا آب‌پز در غذاهای مختلف استفاده کنید.

گل کلم‌، حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. آنتی‌اکسیدان‌‌ها،‌همچنین در تخریب رادیکال‌های آزاد که موجب پیری زودرس می‌شوند، ‌دارای اهمیت اساسی هستند.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *