بیماری ام اس گریبانگیر آتنه فقیه نصیری شد!

بیماری ام اس گریبانگیر آتنه فقیه نصیری شد!

مبتلا شدن آتنه فقیه نصیری به بیماری ام اس

بطور یقین طرفداران سریال های ایرانی و فیلم های سینمایی متوجه غیبت طولانی بازیگر توانای کشورمان خانم آتنه فقیه نصیری شده اند . این بازیگر توانا مدتیست که درگیر بیماری ام اس می باشد.

فقیه نصیری که کارهایی چون «خانه سبز»، «جراحت» و «شمعدونی» را در کارنامه کاری خود دارد، به تازگی اعلام کرده است که دو سالی می‌شود درگیر بیماری ام‌اس شده است.

البته به گفته خود او، بیماری‌اش چندان پیشرفته نیست و در حال حاضر هم تحت درمان قرار دارد. این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون می‌گوید که در جریان ساخت سریال «شمعدونی» متوجه بیماری خود شد و تقریبا از همان زمان تحت درمان قرار گرفت. وی تاکید کرد که به خاطر بیماری و تاکید پزشکانش نباید عصبی بشود و فعالیت‌های سنگین داشته باشد.

به همین دلیل هم با اینکه از نظر راه رفتن یا انجام دادن کارهای روزانه و شخصی‌اش مشکلی ندارد، اما فعلا انجام هیچ برنامه هنری خاصی را در دستور کار خود ندارد و امیدوار است که با کسب بهبودی، دوباره به عرصه بازیگری برگردد. رابطه بین استرس و علائم ام‌اس در افراد مختلف با هم متفاوت است و می‌تواند

به توانایی فردی انسان‌ها برای مقابله با حوادث استرس‌زا بستگی داشته باشد. بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس می‌دانند که وقتی استرس کاهش پیدا می‌کند، علائم ام‌اس نیز کمتر می‌شود یا گاهی اوقات کاملا ناپدید می‌شود. براساس یکی از مطالعات منتشرشده در Neurology، مدیریت استرس می‌تواند شکل‌گیری مشکلات تازه در بین افراد مبتلا به ام‌اس را کاهش دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید استرس را به حداقل برسانید، به نکات زیر دقت کنید. انسان‌ها در موقعیت‌های استرس‌زا به انرژی خیلی بیشتری نیاز دارند تا فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهند. یکی از ویژگی‌های استرس این است که باعث خستگی می‌شود و خستگی از موضوعات مهم در بین افراد مبتلا به ام‌اس است. بنابراین تا جایی که می‌توانید،

انرژی خودتان را حفظ کنید. برای این کار باید کارهای غیرضروری را به روزهای بعدی واگذار کنید و از دوستان، اعضای خانواده یا همسرتان بخواهید که به شما کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D در بیماری ام‌اس نقش دارد، اما دقیقا روشن نیست که چطور این نقش را ایفا می‌کند.

براساس گزارشی که محققان دانشگاه هاروارد ارائه کرده‌اند، بیماری ام‌اس در مناطقی که از خط استوا دورتر هستند، شیوع بیشتری دارد. براساس گزارشی که محققان در مجله Neurology منتشر کرده‌اند، سطح بالای ویتامین D واقعا می‌تواند خطر عود کردن این بیماری را کاهش دهد.

بنابراین اگر مبتلا به ام‌اس هستید و می‌خواهید سطح ویتامین D بدن را به حد مطلوبی برسانید، باید غذاهای غنی از ویتامین D بیشتری بخورید، به‌اندازه لازم در معرض نور خورشید باشید و با پزشک درباره مصرف مکمل‌های ویتامین D صحبت کنید. بیماران مبتلا به ام‌اس باید مراقب مصرف سدیم باشند! یکی از مطالعات منتشرشده در مجله Neurology نشان می‌دهد

که هرچه میزان سدیم در رژیم غذایی افراد مبتلا به ام‌اس بیشتر باشد، این بیماران با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد. در واقع، احتمال عود کردن بیماری در بین آنان بیشتر می‌شود، خطر بروز ضایعات جدید هم افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، دلیل دیگری هم هست که بیماران ام‌اس باید به آن توجه کنند.

سدیم اضافی در رژیم غذایی می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را بیشتر کند. توصیه متخصصان به افراد سالم این است که روزانه کمتر از ۲۴۰۰میلی‌گرم سدیم استفاده کنند، در حالی که این میزان برای افراد مبتلا به بیماری قلبی به کمتر از ۱۵۰۰میلی‌گرم در روز می‌رسد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.