تاثیرات منفی چاقی بر کبد

تاثیرات منفی چاقی بر کبد

از عوارض منفی چاقی و اضافه وزن بر کبد چه میزان اطلاع داریدافرادی که از اضافه وزن رنج میبرند نسبت به دیگران کبدی ضعیف تر دارند و این امر باعث پیری کبد و تضعیف عملکرد آن خواهد شد. هرگز اجازه ندهید اضافه وزن در بدنتان پیشروی کند.

امروزه می‌دانیم که چاقی یا اضافه‌وزن می‌تواند برای ما عواقب جدی و ناخوشایندی مثل ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان‌ها داشته باشد. با این‌حال یکی از مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا، خطر جدیدتری را نشان می‌دهد. براساس گزارشی که از این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است،چاقی می‌تواند فرآیند پیری کبد را سریع‌تر کند. محققان در این مطالعه، حدود یک هزار و ۲۰۰ نمونه از بافت‌های انسانی را بررسی کردند که ۱۴۰ موردشان را نمونه‌های کبد تشکیل می‌دادند. از طرف دیگر، عواملی مثل قد، وزن و شاخص توده بدن (BMI) نیز در نظر گرفته شد. نتایج نهایی نشان داد که سن بیولوژیکی کبد به‌ازای هر ۱۰ واحد اضافی BMI، ۳.۳ سال افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، مشخص شد که پیروی از برنامه‌های کاهش وزن سریع،هیچ تاثیری روی معکوس کردن فرآیند پیری کبد نمی‌گذارد. مسئولان این مطالعه می‌گویند که افزایش سن اپی‌ژنتیکی بافت کبد در افراد چاق، اطلاعات تازه‌ای درباره بیماری‌های کبدی ناشی از چاقی مثل مقاومت به انسولین و سرطان کبد فراهم می‌کند. آنان معتقدند که نتایج حاصل‌شده، از این فرضیه حمایت می‌کنند که چاقی با تسریع عوارض پیری مرتبط است و باید داشتن وزن استاندارد را جدی گرفت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *